Zorunlu Dersler

ZORUNLU DERSLER

YÜKSEK LİSANS DERSLERİ

TS 501/TS502 SEMİNER
2 saat/hafta, uygulama, 5 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Mimarî tasarım araştırma alanları ile ilgili olarak programın öğretim üyeleri, çeşitli uzmanlar ile kurum içi ve kurum dışından davet edilen öğretim üyelerince yapılan sunumlarla öğrencilerin proje çalışmalarını destekleyen konuların tartışılarak geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: ödev
Önerilen Kaynak Listesi: Her yarıyıl başında, proje ve araştırma konularıyla ilişkili kaynak ve okuma listesi öğrenciye verilir.
Dersi Veren: Prof. Dr. Nesrin DENGİZ, Doç. Dr. F. Emel ARDAMAN, Yard. Doç. Dr. İmre ÖZBEK EREN, Yard. Doç. Dr. Ayşegül KURUÇ,


TS 591 PROJE I
6 saat/hafta, uygulama, 3 kredi, 10 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Proje dersi kapsamında, disiplinler arası işbirliğine dayanan mimari tasarım çalışmalarının pedagojik, kültürel ve bilimsel anlamda sağladığı kazanım ve yararlar göz önünde bulundurularak ulusal ve uluslar arası platformlarda verimli bir proje eğitim etkinliği yaratılması amaçlanmaktadır.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: Proje teslimi
Önerilen kaynak Listesi: Her yarıyıl başında, proje ve araştırma konularıyla ilişkili kaynak ve okuma listesi öğrenciye verilir.
Dersi Veren: Prof. Dr. Nesrin DENGİZ, Prof. Dr. Zeynep Aygen, Doç. Dr. F. Emel ARDAMAN, Doç. Dr. Ahmet TERCAN, Yard. Doç. Dr. Derin ÖNCEL, Yard. Doç. Dr. İmre ÖZBEK EREN, Yard. Doç. Dr. Ayşegül KURUÇ, Öğr. Gör. Erdal ÖZYURT


TS 592 PROJE II
6 saat/hafta, uygulama, 3 kredi, 10 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Güz dönemi proje alanı temel alınarak öğrencilerin kendi tez konuları ya da araştırma konuları ile ilişkilendirilebilecek bir mimarî tasarımın çevresel, sosyo-kültürel, ekolojik ve yasal bağlamda gerçekleştirmesidir.
Ön koşul: TS 591 PROJE I
Değerlendirme Yöntemleri: Proje
Önerilen Kaynak Listesi: Her yarıyıl başında, proje ve araştırma konularıyla ilişkili kaynak ve okuma listesi öğrenciye verilir.
Dersi Veren: Prof. Dr. Nesrin DENGİZ, Prof. Dr. Deniz İncedayı, Prof. Dr. Zeynep Aygen, Doç. Dr. F. Emel ARDAMAN, Doç. Dr. Ahmet TERCAN, Yard. Doç. Dr. Derin ÖNCEL, Yard. Doç. Dr. İmre ÖZBEK EREN, Yard. Doç. Dr. Ayşegül KURUÇ, Öğr. Gör. Erdal ÖZYURT


T519 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ I

3 saat/hafta, teori, 3 kredi, 5 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Dersin amacı, bir bilimsel araştırma çalışmasının yürütülmesi, sonlandırılması, metin haline dönüştürülmesi sürecine yönelik olarak öğrenci için gerekli alt yapıyı oluşturmaktır. Bu sürecin temel unsurları, araştırma yöntemlerini anlama, bilimsel yayınları ve raporları değerlendirme  ve bir araştırma projesinin tasarımı konusunda bilgi ve bilinç sahibi olmaktır.
Öğrenciye bilimsel araştırma yöntemleri ve bunların dayandığı felsefeler/bilimsel etik hakkında bilgi verilmektedir; özellikle teorik olarak, kalitatif ve kantitatif yaklaşımlar açıklanırken, anket, mülakat vb. yöntemler ve kullanım alanları anlatılmaktadır. Tez hazırlama süreci tüm boyutları ile ele alınmaktadır. Bilimsel bir çalışmanın hem içerik, hem de biçimsel olarak ortaya konulabilmesi için teorik bilgiler, uygulama ve atölye çalışmalarıyla desteklenmektedir.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: Ödev
Önerilen kaynak listesi: Ataöv, T., Bilimsel Araştırma El Kitabı, 1989, Booth, W. C., Colomb, G. G., Williams, J. M., The Craft of Research, 1995, Dinler, Z., Bilimsel Araştırma ve İnternete Bağlı Bilgi Merkezleri, 1999, Kerlinger, F. N., Foundations of Behavioral Research, 1979
Phillips, E. M., Pugh, D. S., How to Get a PhD, A Handbook for Students and Their Supervisors, 2000, Seyidoğlu, H., Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, 2000, Turabian, K. L., A Manual for Writers of Term Papers, Theses and Dissertations,1996
Dersi Verenler: Prof. Dr. Murat Cemal YALÇINTAN(MSGSÜ Şehir ve Bölge Planlama Bölümü), Doç. Dr. Arzu ÖZTÜRK( MSGSÜ Arkeoloji Bölümü)


T596 TEZ TASARLAMA PROJESİ I
3 saat/hafta, 1 teori 2 uygulama, 2 kredi, 5 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Bu derste, öğrencilerin Yüksek Lisans tez hazırlama sürecinde, tez çalışmasının içerdiği yan disiplinler hakkında bilgilenmeleri, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı çalışmaları derleyerek eleştirel bir bakışla yorumlamaları ve tez çalışmasında kullanılır bilgiye dönüştürmeleri hedeflenmektedir.
Tez hazırlık çalışmalarının dayandırılacağı kuramsal ve kavramsal yaklaşımın oluşturulması; izlenecek yöntemlerin belirlenmesi, yan disiplinlerin kuramsal verilerinin değerlendirilmesi, bu verilerin yorumlanması ve tez çalışmalarında yararlanılmak üzere ön çalışmalara başlanması (pilot alan araştırmaları, gözlem, ön analizler, proje hazırlık vb.) öngörülmektedir.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: Ödev
Önerilen Kaynak Listesi: Ataöv, T., Bilimsel Araştırma El Kitabı, 1989
Booth, W. C., Colomb, G. G., Williams, J. M., The Craft of Research, 1995
Dinler, Z., Bilimsel Araştırma ve İnternete Bağlı Bilgi Merkezleri, 1999
Kerlinger, F. N., Foundations of Behavioral Research, 1979
Phillips, E. M., Pugh, D. S., How to Get a PhD, A Handbook for Students and Their Supervisors, 2000
Seyidoğlu, H., Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, 2000,
Turabian, K. L., A Manual for Writers of Term Papers, Theses and Dissertations,1996
Dersi Verenler: Prof. Dr. Zeynep Aygen, Doç. Dr. F. Emel ARDAMAN, Yard. Doç. Dr. Eser Yağcı


TS 595 BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE ETİK
2 saat/hafta, teori, 2 kredi,  5 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Bilimde etik kavramını disiplinlerarası geniş bir yelpazede değerlendirmek, öğrencilerin araştırma etiği kavramını anlamalarını ve benimsemelerini sağlamak, bilimsel araştırmada dürüst ve duyarlı yaklaşıma özendirmektir.
Araştırma sürecinde, öğrencileri etik kabulleri dikkate almadıklarında, kendileri ve başkaları açısından hangi sorunlarla karşılaşabilecekleri konusunda bilinçlendirme ve kendilerini etik açıdan denetlemelerini sağlayacak bir düzeye gelmeleri amaçlanmaktadır. Dersin içeriği öğrencilere araştırma etiği bilincinin aktarılması yönünde geliştirilmiştir. Bu bağlamda etik araştırmanın tanımı, kriterleri, olası sorunlar, kişisel sorumluluklar gibi veriler üzerinde durulacaktır. Ders, teorik bağlamın yanısıra pratikte oluşabilecek durumların  simulasyonu ve örneklerle de zenginleştirilecektir. Ayrıca uygulamalı bir alan çalışması da öngörülmektedir.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: Ödev ve Sunum 
Önerilen Kaynak Listesi:
Research Ethics Review
Türkiye Bilimler Akademisi Bilim Etiği Komitesi, Bilimsel Araştırmada Etik Ve Sorunları, 2002
Oliver, P., The Student's Guide to Research Ethics University 2010

Dersi Verenler: Prof. Dr. Zeynep Aygen








DOKTORA DERSLERİ

TS 601 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ II

3 saat/hafta, teori, 3 kredi, 6 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Dersin amacı, bir bilimsel araştırma çalışmasının yürütülmesi, sonlandırılması, metin haline dönüştürülmesi sürecine yönelik olarak öğrencinin mevcut altyapısının geliştirilmesidir. Bu sürecin temel unsurları, araştırma yöntemlerini anlama, bilimsel yayınları ve raporları değerlendirme  ve bir araştırma projesinin tasarımı konusunda bilgi ve bilinç düzeyini artırmaktır.
Öğrenciye bilimsel araştırma yöntemleri ve bunların dayandığı felsefeler/bilimsel etik hakkında bilgi verilmektedir; özellikle teorik olarak, kalitatif ve kantitatif yaklaşımlar açıklanırken, anket, mülakat vb. yöntemler ve kullanım alanları anlatılmaktadır. Tez hazırlama süreci tüm boyutları ile ele alınmaktadır. Bilimsel bir çalışmanın hem içerik, hem de biçimsel olarak ortaya konulabilmesi için teorik bilgiler, uygulama ve atölye çalışmalarıyla desteklenmektedir.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: Ödev
Önerilen kaynak listesi:
Ataöv, T., Bilimsel Araştırma El Kitabı, 1989
Booth, W. C., Colomb, G. G., Williams, J. M., The Craft of Research, 1995
Dinler, Z., Bilimsel Araştırma ve İnternete Bağlı Bilgi Merkezleri, 1999
Kerlinger, F. N., Foundations of Behavioral Research, 1979
Phillips, E. M., Pugh, D. S., How to Get a PhD, A Handbook for Students and Their Supervisors, 2000
Seyidoğlu, H., Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, 2000
Turabian, K. L., A Manual for Writers of Term Papers, Theses and Dissertations,1996

Dersi Verenler: Prof. Dr. Zeynep Aygen


TS 602 TEZ TASARLAMA PROJESİ II
3 saat/hafta, 1 teori 2 uygulama, 2 kredi, 6 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Bu derste, öğrencilerin doktora tezlerini hazırlama sürecinde, araştırma alanındaki kuramsal ve kavramsal söylemlerin derlenmesi, eleştirel bir bakışla yorumlanması ve bu söylemlerin tez çalışmasında kullanılır bilgiye dönüştürülmesi hedeflenmektedir. Tez hazırlık çalışmalarının dayandırılacağı kuramsal ve kavramsal yaklaşımın oluşturulması; kuramsal söylemlerin değerlendirilmesi, bu söylemlerin yorumlanması, özgün konu seçimi ve çalışma takvimi hazırlanarak tez çalışmalarında yararlanılmak üzere ön çalışmalara başlanması (kuramsal araştırma, pilot alan araştırmaları, gözlem, ön analizler, vb.) öngörülmektedir.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: Ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
Ataöv, T., Bilimsel Araştırma El Kitabı, 1989
Booth, W. C., Colomb, G. G., Williams, J. M., The Craft of Research, 1995
Dinler, Z., Bilimsel Araştırma ve İnternete Bağlı Bilgi Merkezleri, 1999
Kerlinger, F. N., Foundations of Behavioral Research, 1979
Phillips, E. M., Pugh, D. S., How to Get a PhD, A Handbook for Students and Their Supervisors, 2000
Seyidoğlu, H., Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, 2000
Turabian, K. L., A Manual for Writers of Term Papers, Theses and Dissertations,1996


Dersi Verenler: Prof. Dr. Zeynep Aygen, Doç. Dr. F. Emel ARDAMAN, Yard. Doç. Dr. Eser Yağcı