ZORUNLU DERSLER
YÜKSEK LİSANS DERSLERİ
TS 501/TS502 SEMİNER
2
saat/hafta, uygulama, 5 AKTS kredisi
Amaç / İçerik: Mimarî
tasarım araştırma alanları ile ilgili olarak programın öğretim üyeleri, çeşitli
uzmanlar ile kurum içi ve kurum dışından davet edilen öğretim üyelerince
yapılan sunumlarla öğrencilerin proje çalışmalarını destekleyen konuların
tartışılarak geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Ön
koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: ödev
Önerilen
Kaynak Listesi: Her yarıyıl başında, proje ve araştırma konularıyla ilişkili
kaynak ve okuma listesi öğrenciye verilir.
Dersi Veren: Prof. Dr. Nesrin
DENGİZ, Doç. Dr. F. Emel ARDAMAN, Yard. Doç. Dr. İmre
ÖZBEK EREN, Yard. Doç. Dr. Ayşegül KURUÇ,
TS 591 PROJE I
6
saat/hafta, uygulama, 3 kredi, 10 AKTS kredisi
Amaç
/ İçerik: Proje dersi kapsamında, disiplinler arası işbirliğine dayanan mimari
tasarım çalışmalarının pedagojik, kültürel ve bilimsel anlamda sağladığı
kazanım ve yararlar göz önünde bulundurularak ulusal ve uluslar arası
platformlarda verimli bir proje eğitim etkinliği yaratılması amaçlanmaktadır.
Ön
koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: Proje teslimi
Önerilen
kaynak Listesi: Her yarıyıl başında, proje ve araştırma konularıyla ilişkili
kaynak ve okuma listesi öğrenciye verilir.
Dersi
Veren: Prof. Dr. Nesrin DENGİZ, Prof. Dr. Zeynep Aygen, Doç. Dr. F. Emel ARDAMAN, Doç. Dr. Ahmet TERCAN, Yard. Doç. Dr. Derin ÖNCEL, Yard. Doç. Dr. İmre ÖZBEK EREN, Yard. Doç. Dr. Ayşegül KURUÇ, Öğr. Gör. Erdal ÖZYURT
TS 592 PROJE II
6
saat/hafta, uygulama, 3 kredi, 10 AKTS kredisi
Amaç
/ İçerik: Güz dönemi proje alanı temel alınarak öğrencilerin kendi tez konuları
ya da araştırma konuları ile ilişkilendirilebilecek bir mimarî tasarımın
çevresel, sosyo-kültürel, ekolojik ve yasal bağlamda gerçekleştirmesidir.
Ön
koşul: TS 591 PROJE I
Değerlendirme
Yöntemleri: Proje
Önerilen
Kaynak Listesi: Her yarıyıl başında, proje ve araştırma konularıyla ilişkili
kaynak ve okuma listesi öğrenciye verilir.
Dersi
Veren: Prof. Dr. Nesrin DENGİZ, Prof. Dr. Deniz İncedayı, Prof. Dr. Zeynep
Aygen, Doç. Dr. F. Emel ARDAMAN, Doç. Dr. Ahmet TERCAN, Yard. Doç. Dr. Derin ÖNCEL, Yard. Doç. Dr. İmre ÖZBEK EREN, Yard. Doç. Dr. Ayşegül KURUÇ, Öğr. Gör. Erdal ÖZYURT
T519 ARAŞTIRMA
YÖNTEMLERİ I
3 saat/hafta, teori, 3 kredi, 5 AKTS kredisi
Amaç / İçerik:
Dersin amacı, bir bilimsel araştırma çalışmasının yürütülmesi, sonlandırılması,
metin haline dönüştürülmesi sürecine yönelik olarak öğrenci için gerekli alt
yapıyı oluşturmaktır. Bu sürecin temel unsurları, araştırma yöntemlerini
anlama, bilimsel yayınları ve raporları değerlendirme ve bir araştırma projesinin tasarımı
konusunda bilgi ve bilinç sahibi olmaktır.
Öğrenciye
bilimsel araştırma yöntemleri ve bunların dayandığı felsefeler/bilimsel etik
hakkında bilgi verilmektedir; özellikle teorik olarak, kalitatif ve kantitatif
yaklaşımlar açıklanırken, anket, mülakat vb. yöntemler ve kullanım alanları
anlatılmaktadır. Tez hazırlama süreci tüm boyutları ile ele alınmaktadır.
Bilimsel bir çalışmanın hem içerik, hem de biçimsel olarak ortaya konulabilmesi
için teorik bilgiler, uygulama ve atölye çalışmalarıyla desteklenmektedir.
Ön koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: Ödev
Önerilen kaynak listesi:
Ataöv, T., Bilimsel Araştırma El Kitabı, 1989, Booth, W. C., Colomb, G. G.,
Williams, J. M., The Craft of Research, 1995, Dinler, Z., Bilimsel Araştırma ve
İnternete Bağlı Bilgi Merkezleri, 1999, Kerlinger, F. N., Foundations of
Behavioral Research, 1979
Phillips, E. M., Pugh, D. S.,
How to Get a PhD, A Handbook for Students and Their Supervisors, 2000,
Seyidoğlu, H., Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, 2000, Turabian, K. L., A
Manual for Writers of Term Papers, Theses and Dissertations,1996
Dersi Verenler: Prof. Dr. Murat
Cemal YALÇINTAN(MSGSÜ Şehir ve Bölge Planlama Bölümü), Doç. Dr. Arzu ÖZTÜRK(
MSGSÜ Arkeoloji Bölümü)
T596 TEZ TASARLAMA PROJESİ I
3 saat/hafta, 1 teori 2 uygulama, 2 kredi, 5 AKTS kredisi
Amaç / İçerik: Bu derste,
öğrencilerin Yüksek Lisans tez hazırlama sürecinde, tez çalışmasının içerdiği
yan disiplinler hakkında bilgilenmeleri, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı
çalışmaları derleyerek eleştirel bir bakışla yorumlamaları ve tez çalışmasında
kullanılır bilgiye dönüştürmeleri hedeflenmektedir.
Tez hazırlık
çalışmalarının dayandırılacağı kuramsal ve kavramsal yaklaşımın oluşturulması;
izlenecek yöntemlerin belirlenmesi, yan disiplinlerin kuramsal verilerinin
değerlendirilmesi, bu verilerin yorumlanması ve tez çalışmalarında
yararlanılmak üzere ön çalışmalara başlanması (pilot alan araştırmaları,
gözlem, ön analizler, proje hazırlık vb.) öngörülmektedir.
Ön koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: Ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
Ataöv, T., Bilimsel Araştırma El Kitabı, 1989
Booth, W. C., Colomb, G. G.,
Williams, J. M., The Craft of Research, 1995
Dinler, Z., Bilimsel
Araştırma ve İnternete Bağlı Bilgi Merkezleri, 1999
Kerlinger, F. N., Foundations
of Behavioral Research, 1979
Phillips, E. M., Pugh, D. S.,
How to Get a PhD, A Handbook for Students and Their Supervisors, 2000
Seyidoğlu, H., Bilimsel
Araştırma ve Yazma El Kitabı, 2000,
Turabian, K. L., A Manual for
Writers of Term Papers, Theses and Dissertations,1996
Dersi
Verenler: Prof. Dr. Zeynep Aygen, Doç. Dr. F. Emel ARDAMAN, Yard. Doç. Dr. Eser Yağcı
TS 595 BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE ETİK
2
saat/hafta, teori, 2 kredi, 5 AKTS
kredisi
Amaç / İçerik: Bilimde etik kavramını disiplinlerarası geniş
bir yelpazede değerlendirmek, öğrencilerin araştırma etiği kavramını
anlamalarını ve benimsemelerini sağlamak, bilimsel araştırmada dürüst ve
duyarlı yaklaşıma özendirmektir.
Araştırma
sürecinde, öğrencileri etik kabulleri dikkate almadıklarında, kendileri ve
başkaları açısından hangi sorunlarla karşılaşabilecekleri konusunda
bilinçlendirme ve kendilerini etik açıdan denetlemelerini sağlayacak bir düzeye
gelmeleri amaçlanmaktadır. Dersin içeriği öğrencilere araştırma etiği
bilincinin aktarılması yönünde geliştirilmiştir. Bu bağlamda etik araştırmanın
tanımı, kriterleri, olası sorunlar, kişisel sorumluluklar gibi veriler üzerinde
durulacaktır. Ders, teorik bağlamın yanısıra pratikte oluşabilecek durumların simulasyonu ve örneklerle de
zenginleştirilecektir. Ayrıca uygulamalı bir alan çalışması da öngörülmektedir.
Ön koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: Ödev ve Sunum
Önerilen Kaynak Listesi:
Research Ethics Review
Türkiye Bilimler Akademisi
Bilim Etiği Komitesi, Bilimsel Araştırmada Etik Ve Sorunları, 2002
Manual for Research
Ethics Committees 2003, 2011
Dersi
Verenler: Prof. Dr. Zeynep Aygen
DOKTORA DERSLERİ
TS 601 ARAŞTIRMA
YÖNTEMLERİ II
3 saat/hafta, teori, 3 kredi, 6 AKTS kredisi
Amaç / İçerik:
Dersin amacı, bir bilimsel araştırma çalışmasının yürütülmesi, sonlandırılması,
metin haline dönüştürülmesi sürecine yönelik olarak öğrencinin mevcut
altyapısının geliştirilmesidir. Bu sürecin temel unsurları, araştırma
yöntemlerini anlama, bilimsel yayınları ve raporları değerlendirme ve bir araştırma projesinin tasarımı
konusunda bilgi ve bilinç düzeyini artırmaktır.
Öğrenciye
bilimsel araştırma yöntemleri ve bunların dayandığı felsefeler/bilimsel etik
hakkında bilgi verilmektedir; özellikle teorik olarak, kalitatif ve kantitatif
yaklaşımlar açıklanırken, anket, mülakat vb. yöntemler ve kullanım alanları
anlatılmaktadır. Tez hazırlama süreci tüm boyutları ile ele alınmaktadır.
Bilimsel bir çalışmanın hem içerik, hem de biçimsel olarak ortaya konulabilmesi
için teorik bilgiler, uygulama ve atölye çalışmalarıyla desteklenmektedir.
Ön koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: Ödev
Önerilen kaynak listesi:
Ataöv, T., Bilimsel Araştırma
El Kitabı, 1989
Booth, W. C., Colomb, G. G.,
Williams, J. M., The Craft of Research, 1995
Dinler, Z., Bilimsel
Araştırma ve İnternete Bağlı Bilgi Merkezleri, 1999
Kerlinger, F. N., Foundations
of Behavioral Research, 1979
Phillips, E. M., Pugh, D. S.,
How to Get a PhD, A Handbook for Students and Their Supervisors, 2000
Seyidoğlu, H., Bilimsel
Araştırma ve Yazma El Kitabı, 2000
Turabian, K. L., A Manual for
Writers of Term Papers, Theses and Dissertations,1996
Dersi Verenler: Prof. Dr. Zeynep
Aygen
TS 602 TEZ TASARLAMA PROJESİ II
3 saat/hafta, 1 teori 2 uygulama, 2 kredi, 6 AKTS
kredisi
Amaç / İçerik: Bu derste, öğrencilerin doktora tezlerini hazırlama
sürecinde, araştırma alanındaki kuramsal ve kavramsal söylemlerin derlenmesi,
eleştirel bir bakışla yorumlanması ve bu söylemlerin tez çalışmasında
kullanılır bilgiye dönüştürülmesi hedeflenmektedir. Tez hazırlık çalışmalarının dayandırılacağı
kuramsal ve kavramsal yaklaşımın oluşturulması; kuramsal söylemlerin
değerlendirilmesi, bu söylemlerin yorumlanması, özgün konu seçimi ve çalışma
takvimi hazırlanarak tez çalışmalarında yararlanılmak üzere ön çalışmalara
başlanması (kuramsal araştırma, pilot alan araştırmaları, gözlem, ön analizler,
vb.) öngörülmektedir.
Ön koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: Ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
Ataöv, T., Bilimsel Araştırma
El Kitabı, 1989
Booth, W. C., Colomb, G. G.,
Williams, J. M., The Craft of Research, 1995
Dinler, Z., Bilimsel
Araştırma ve İnternete Bağlı Bilgi Merkezleri, 1999
Kerlinger, F. N., Foundations
of Behavioral Research, 1979
Phillips, E. M., Pugh, D. S.,
How to Get a PhD, A Handbook for Students and Their Supervisors, 2000
Seyidoğlu, H., Bilimsel
Araştırma ve Yazma El Kitabı, 2000
Turabian, K. L., A Manual for
Writers of Term Papers, Theses and Dissertations,1996
Dersi
Verenler: Prof. Dr. Zeynep Aygen, Doç. Dr. F. Emel ARDAMAN, Yard. Doç. Dr. Eser Yağcı