Seçmeli Dersler

SEÇMELİ DERSLER

YÜKSEK LİSANS DERSLERİ

TS 521  SÜRDÜRÜLEBİLİR KENTSEL PROJELER

2 saat/hafta, teori, 2 kredi,  5 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: “Kentsel projeler” çoğu kez endüstri kentinin ayrıştırmış olduğu ve günümüz koşullarında işlevini kaybetmiş olan kentsel parçalar üzerine odaklanır. Kentsel projeler, atıl kalan eski sanayi ve liman alanların geri kazanılmasından, yeni ve teknolojik altyapı gerektiren ve uluslar arası sermayenin ihtiyaç duyduğu teknoparklara, eğlence parklarına, yeni konut alanlarının oluşturulmasına ya da eski kent içi konut alanlarına prestij kazandırılarak yeni bir değer yaratılmasına kadar pek çok alanda gündeme gelebilmektedir. Kentlerin mekânsal ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi adına büyük önem taşıyan kentsel projeler, hassasiyetle ele alınmadıkları takdirde, yeni sorunlar için potansiyel alanlar yaratma tehlikesi taşımaktadırlar. Kendi içine kapalı kent parçalarının birbirleri ile ilişkileri ve kent yaşamına etki ve katkıları göz önünde bulundurulmadan yapılan projeler, kent açısından yeni sorun kaynakları haline gelebilir. Bu nedenle kentlerde belirli alanlardaki sorunları çözmek üzere ve planlama süreciyle ilişkisini koparmadan “sürdürülebilir kentsel projeler” konusu gündeme gelmektedir. Bu kapsamda dersin amacı kentsel projelerin kentin bir parçası olarak sürdürülebilir gelişme bağlamında ele alınması
ve daha çok formel ve teknik yaklaşımların ötesinde mimarlık ve şehircilik arasındaki ilişkileri yeniden tanımlama çabalarının üzerinde kavramsal açıklamalar yapılmasıdır.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: ara sınav / ödev / sunum
Önerilen Kaynak Listesi:
Pierre Mardaga (1998), Projet Urbain, Sprimont (Belgique).
David Mangin, Philippe Panerai (1999), Projet Urbain, Editions Parenthèses,
Marseille.
ISOCARP Review (2005), Making Spaces for the creative Economy, (Bilbao)
ISOCARP Review (2007), Urban Trialogues Co-productive ways to relate visioning
and strategic urban projects, (Antwerp)
Mark Gottdiener (1995), Postmodern Göstergeler, çev.Erdal Cengiz, Hakan Gür,
Arhan Nur (2005), İmge Kitabevi Yayınları, Ankara. (Kitap içinde altıncı bölüm;
Postmodern Mimari ve Kent, s.177-204).
Richard Senneth (1992), Gözün Vicdanı, çev. Süha Setabiboğlu, Can Kurultay
(1999), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
David Harvey (1990), Postmodernliğin Durumu, çev. Sungur Savran (1997), Metis
Yayınları, İstanbul.
David Harvey (2002), Umut Mekânları, çev. Zeynep Gambetti (2007), Metis Yayınları,
İstanbul. (Kitap içinde sekizinci bölüm; Ütopya Mekânları, s.167–223).
Türkan Yöney (1996), Yitik Ülke Masalları Kimlik ve Yer Sorunsalı, Kevin
Robins “Kent Tutsakları: Post-Modern Kent de Ne Ola ki?”,s.55–85, Sarmal Yayınevi
Yayınları, İstanbul.
Dersi Verenler: Prof. Dr. Gülşen ÖZAYDIN, Yard. Doç. Dr. A. Erdem ERBAŞ



TS 523 MİMARLIKTA RENK
2 saat/hafta, teori, 2 kredi,  5 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Değişken ve belirsiz özellikleriyle etkin bir tasarım bileşeni olan rengin, mimarlıkta kullanım kararlarının sorgulanmasıdır. Rengin fiziksel ve psikolojik etkileri,dönemsel kültürel ve sosyal etkileri irdelenecektir. Anonim örneklemeler üzerinde yapılacak çözümlemelerin yanısıra, hem kullanıcı, hem tasarımcı kimliğine sahip olan mimarın tasarım sürecinde rengi algılaması ve kullanmasını oluşturan belirleyiciler, “tasarlanmış” yapı örnekleri üzerinde incelenecektir.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: sunum/ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
Gage, J., (2001), Colour and Culture, Thames and Hudson, London
Goethe J.W. (1840),(13. Basım, 2000) Theories of Colours, MIT press, London
Merleau-Ponty, M., (1996),  Göz ve Tin, (çev: A. Soysal) Metis yayınları, İstanbul
Pallasma, J., (1996), Polemics,The Eyes of the Skin,Architecture and Sense,Academy Group Editions,UK,
Porter, T.  ve Mikellides, B., (1976), Colour for Architecture, Studio Vista London-Macmillan Publishing, New York
Shindler, V.M., (2004), Prefabricated rolls of oil print: Le Corbusier’s 1931 colour keyboards, AIC 2004 Color and Paints, Interim of the International Color Association, Proceedings
Sorabji, R., (1972), “Aristotle, Mathematics, and Color”, The Classical Quarterly, New Series, Vol.22, No. 2 Nov., 293-308
Sözen, M.,(2003), Sinemada Renk/ Sembolik Anlamlar, Detay yayıncılık, Ankara
Wittgenstein, L.,(1977),  edited by Anscombe, G.E.M.***Remarks on Colour, University of California Pres, Berkeley and Los Angeles California
Kisby, S. ,(2004). “Bruno Taut, Architecture and Colour”.Welsh School of Architecture, UK
Dersi Veren: Yard. Doç. Dr. Ayşegül KURUÇ



TS 527 MİMARİ TASARIMDA ERK KAVRAMI I
2 saat/hafta, teori, 2 kredi,  5 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Dersin amacı, Mimari tasarımın oluşumunu etkileyen faktörlerden “erk” kavramını geniş bir çerçevede ele alarak sunmak; öğrencilerin “mimarlık-erk” ilişkisine analitik yaklaşım geliştirmelerini sağlamak, “erk”in çevre oluşumundaki rolünü bilinçli olarak kavrayabilmelerine yardımcı olmaktır. Bu amaçla, “erk” kavramının tanımı, “erk”in kurumsallaşması ele alınarak, 19.yüzyıl ağırlıklı olmak üzere farklı dönemlerdeki erk-mimari çevre ilişkisi incelenecektir.
Modernleşmeyle birlikte değişen gerçekliğin görsel sanatlar ve mimarlığa nasıl aktarıldığı ve bu yeni bakışın mekanı nasıl bir kontrol aracına dönüştürdüğü, ve bunun günümüze nasıl aktarıldığının tartışılması ve konuyla ilgili bir ödev hazırlanması.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: yazılı sınav/ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
ARDAMAN, Emel, ‘Perspective and Istanbul, the Capital of Ottoman Empire’, Journal of Design History, İngiltere, Temmuz 2007
AYGEN, Zeynep, ‘A Ship Sailing East with Its Voyagers Travelling West’, Journal of Design History, İngiltere, Temmuz 2007
BENEVOLO, Leonardo, Modern Mimarlığın Tarihi, Birinci Cilt: Sanayi Devrimi, Çev. Atilla Tokatlı, Çevre Yayınları, İstanbul, 1981.
BERMAN, Marshall, Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, Modernite Deneyimi, Çev. Ümit Altuğ – Bülent Peker, İletişim Yayınları, 1999, Beşinci Baskı, Birinci Baskı İstanbul, 2002.
ÇELİK, Zeynep, 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti, Değişen İstanbul, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, İstanbul, Şubat 1996.
FLORENSKI, Pavel, Tersten perspektif, Metis Yayınları, İstanbul, 2001.
FOUCAULT, M., Hapishanenin Doğuşu, İmge Yayınevi, İstanbul, 2000.
FOUCAULT, M., ‘Mekan, Bilgi ve Erk’, Söyleşi: Raul Rabinov, Çev. Mehmet Adam, Mimarlık, 84/7-8, s.12-16.
MUMFORD, Lewis, The City in History, Harvest/HBJ Books, A.B.D., 1989.
On Streets, Ed. Stanford Anderson, MIT, Cambridge, Massachusetts, Londra, İngiltere, 1986.
RUSSELL, Bertrand, İktidar, Çev. Mete Ergin, 2. Baskı, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul, 1976.
SENNETT, Richard, Gözün Vicdanı, Kentin Tasarımı ve Toplumsal Yaşam, Çev. Süha Sertabiboğlu – Can Kurultay, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1999.
SENNETT, Richard, Otorite, Çev. Kamil Durand, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1992.
Sempozyum: İdeoloji, Erk ve Mimarlık, Dokuz eylül Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümü, İzmir, 11-13 Nisan 1996.
STOLLEIS, Michael, Yasanın Gözü, Bir Metaforun Tarihi, Çev. Arif Çağlar, Kitap Yayınevi, İstanbul, 2010.
WEBER, Max, Şehir, Modern Kentin Oluşumu, Bakış Yayınları, İstanbul, 2003.
YERASIMOS, Stefanos, ‘Tanzimat’in Kent reformları Üzerine’, Modernleşme Sürecinde Osmanlı Kentleri, Ed. Paul Dumont, François Georgeon, Çev. Ali Berktay, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, İstanbul, Mart 1996.
Dersi Veren: Doç. Dr. Emel F. ARDAMAN


TS 593 MİMARİDE İŞLEMSEL TASARIMA GİRİŞ
1 saat/hafta, teori, 2 saat, uygulama, 2 kredi,  5 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Mimari Tasarlama süreci içerisinde işlemsel (algoritmik/sayısal) tasarım metodolijelerine giriş teşkil edecek olan ders, mimari tasarım problemlerinin analiz edilmesi ve  algoritmik süreçlerle çözümlenmesi ile ilgili yöntemlerin araştırılmasını amaçlar.
Unity3D / 3DSMAX yazılımı programlama ortamı olarak kullanılır. 3 boyutlu ortama ait genel kavramlar öğrenilir. Temel programlama kavramları, öncelikle basit nesneler oluşturan bilgisayar programları oluşturarak öğrenilir. Birbirini izleyen proje süreçlerinde, gittikçe daha karmaşık mimari problemlere bilgisayar programlama teknikleri yardımıyla çözümler geliştirilir.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: sunum/ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
Her yarıyıl başında, proje ve araştırma konularıyla ilişkili kaynak ve okuma listesi öğrenciye verilir.
Dersi Veren: Yrd. Doç. Çetin Tüker


TS 512 İDEOLOJİ, KİMLİK VE MİMARLIK I
2 saat/hafta, teori, 2 kredi, 5 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Dersin amacı; öğrencilerin modernleşmeyle birlikte sorunsal haline gelen ‘Kimlik’ konusunu kavramalarını sağlamak üzere, onu  ideoloji bağlamında tanımlamak ve mimarlıkla ilişkisini tarihsel süreç içinde toplumsal, ekonomik ve kültürel veriler bağlamında irdelemektir . Öğrencilerin kendi mesleki kimliklerini oluşturmalarına ve eleştirel bir bakış açısı kazanmalarına katkıda bulunmak üzere kuramsal ve analitik değerlendirmelerin yapılabileceği bir tartışma ortamı oluşturmaktır.
Bunun için mimarlık kimlik ve ideoloji kavramları üzerinden ele alınıp örneklerle tartışılacaktır. Öğrencilerin katılımını artırmak ve konuyu daha derin kavramalarını sağlamak üzere, kendi seçecekleri bir konuda bir sunum yapmaları ve araştırma ödevi hazırlamaları gerekmektedir.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: sunum/ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
ANDERSON, Benedict, Hayali Cemaatler, Çev. İskender Savaşır, Metis Yayınları, Üçüncü Basım, İlk Basım 1993, İstanbul, 2004.
ARDAMAN, Emel, ‘Perspective and Istanbul, the Capital of Ottoman Empire’, Journal of Design History, İngiltere, Temmuz 2007 (yayınlanacak)
AYGEN, Zeynep, ‘A Ship Sailing East with Its Voyagers Travelling West’, Journal of Design History, İngiltere, Temmuz 2007
BERMAN, Marshall, Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, Modernite Deneyimi, Çev. Ümit Altuğ – Bülent Peker, İletişim Yayınları, 1999, Beşinci Baskı, Birinci Baskı İstanbul, 2002.
BOZDOĞAN, Sibel, Modernizm ve Ulusun İnşası, Erken Cumhuriyet Türkiyesi’nde Mimari Kültür, Çev. Tuncay Birkan, Metis Yayınları, İstanbul, 2002.
ÇELİK, Zeynep, 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti, Değişen İstanbul, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, İstanbul, Şubat 1996.
ÇELİK, Zeynep, Şarkın Sergilenişi, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2005.
MARDİN, Şerif, İdeoloji, İletişim Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, 1993.
SANER, Turgut, 19. Yüzyıl İstanbul Mimarlığında “Oryantalizm”, Pera, İstanbul, 1998.
SENNETT, Richard, Gözün Vicdanı, Kentin Tasarımı ve Toplumsal Yaşam, Çev. Süha Sertabiboğlu – Can Kurultay, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1999.
Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik, Ed. Sibel Bozdoğan – Reşat Kasaba, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 1998.
YERASIMOS, Stefanos, ‘Tanzimat’in Kent reformları Üzerine’, Modernleşme Sürecinde Osmanlı Kentleri, Ed. Paul dumont, François Georgeon, Çev. Ali Berktay, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, İstanbul, Mart 1996.

YEŞİLKAYA, Neşe G., Halkevleri: İdeoloji ve Mimarlık, İletişim Yayınları, İstanbul, 1999.

Dersi Veren: Doç. Dr. Emel F. ARDAMAN


TS 514 MİMARLIKTA TEKNOLOJİ KULLANIMI VE ENERJİ VERİMLİ TASARIM
2 saat/hafta, teori, 2 kredi, 5 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Güncel çevre sorunları paralelinde mimarlıkta teknoloji kullanımı ve enerji sorununu enerji verimli tasarım kavramı bağlamında irdelemektir. Öğrencilerin farklı enerji verimli tasarım yaklaşımlarına ait temel kavramları tanımaları ve mimarî tasarım alanında, üretim yöntemi, mimarî dil, gelenek ve diğer problem çözme teknikleri ile enerji verimli tasarım kavramı arasındaki ilişkileri analiz edebilmelerini ve değerlendirmelerini sağlamaktır.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: yazılı sınav/ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
BehlIng, S. and Sophia,  Sol Power The Evolution of Solar Architecture, Prestel, Munich 1996.
Wachberger, H. & Micheal (1998), Güneş ile İnşa Etmek, Pasif Güneş Enerjisi Kullanımı, Çev. Lale Geçek, Yaprak Kitapevi, Ankara 1998.
Herzog, T. , “Solar Energy in Architecture and Urban Planning”.
BookchIn, M., Ekolojik Bir Topluma Doğru, Çev. Abdullah Yılmaz, Ayrıntı yayınları, 1996.
Dersi Veren: Doç. Dr. Ahmet TERCAN


TS 524 TASARIM KÜLTÜRÜ
2 saat/hafta, teori, 2 kredi, 5 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Dersin amacı tasarım kültürünün başlangıcından günümüze kadar olan gelişiminin kuram ve uygulama temelindeki örneklerle eleştirel bir çerçevede ele alınarak açıklanmasıdır. Bu ders öğrencilerin tarihi, sosyal, kültürel ve fiziki çevre boyutları çerçevesinde tasarım ile ilgili süreçleri sürdürülebilirlik bağlamında anlamalarını sağlayacaktır. Böylelikle öğrenciler geçmişteki önemli örneklerin bilinci içinde çağdaş yaklaşımları kendi üretim aşamalarında   sürdürülebilirlik kriterini de göz önünde tutarak değerlendirebilecek düzeye ulaşabileceklerdir.
Bu derste işlenecek konular mimarlık, kentsel tasarım, iç mimarlık ve endüstri tasarımı gibi tasarımla ilgili değişik disiplinlerin bir yelpazeyi içerirken bir yandan da bu disiplinleri birbirleriyle ilişkileri çerçevesinde süreç içinde temel akımlar ele alınarak işlenecektir. Ayrıca bu kuramsal bilgiler konular ile iligili gezilerle de desteklenecektir.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: yazılı sınav/ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
The Design Culture Reader, Ben Higmore (ed.), Routledge, 2008
Penny Sparke, An Introduction to Design and Culture: 1900 to the Present, Routledge, 2004 (2nd. Edition)
Guy Julier, The Culture of Design, Sage Publications, 2008 (2nd Edition)
Malcolm Barnard, Art, Design and the Visual Culture, Palgrave Macmillan, 1998
Dersi Veren: Prof. Dr. Zeynep Aygen


TS 526 MİMARLIKTA BAĞLAM VE YER
2 saat/hafta, teori, 2 kredi,  5 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Mimarlıkta tasarım-yer ilişkisinin bağlamsallık ekseninde hem tarihsel süreçte hem de farklı kültürlerde eş zamanlı ve art zamanlı bir okuma yapılarak, bağlam kavramının tasarımdaki mekansal karşılığının incelenmesi ve bu bağlamda Türkiye ve dünyadaki güncel mimarlık ve kentsel tasarım alanlarındaki uygulamalara kuramsal ve analitik değerlendirmeler için temel bir altyapı oluşturmak amaçlanmaktadır.
Bu amaç doğrultusunda konu ile ilgili düzenli okumalar yapılarak, mimari tasarım sürecine bağlam kavramının katılım biçimlerini tartışmak ve öğrencilerin konuya aktif katılımını sağlamak amaçlanmaktadır.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: sunum/ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
AUGE, Marc, 1997.(ilk basımn1992). Yer Olmayanlar, Kesit Yayıncılık. (Non-lieux, Trükçesi:Turhan Ilgaz.)
AYDINLI, Semra, . “Mimarlıkta Yeni bir Kavram Bağlamsal Uygunluk” Yapı Dergisi, Sayı 108, s:45
Dersi Veren: Doç. Dr. İmre ÖZBEK EREN



TS 528 KÜRESELLEŞME BAĞLAMINDA KIYI YERLEŞMELERİNİN DÖNÜŞÜMÜ
2 saat/hafta, teori, 2 kredi,  5 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Türkiye’de, 1950 sonrası  kıyı yerleşmelerindeki dönüşümün küreselleşme sürecinde incelenmesidir.
Küreselleşme, dünya ekonomisinin yeniden yapılanması ve küresel ölçekteki yapılanmanın kıyı yerleşmelerindeki yapısal çevre kimliği üzerinde etkilerini içermektedir.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: sunum
Önerilen Kaynak Listesi:
Abel, C., (2000). Architecture and Identity, Architectural Press, Oxford, Crang M., (1998) “Place or Space?” , Cultural Geography, Routhledge, Londra,
Harvey, D.  (2003). Postmodernliğin Durumu,Metis Yayınları, İstanbul
Ibelings,H. (1998). Superpostmodernizm, Architecture in the Age of Globalization, Nai Publishers, Rotterdam,
Tomlinson,J.,, (2004). Küreselleşme ve Kültür, Ayrıntı Yayınları,İstanbul
Urry, J., (1999). Mekânları Tüketmek, Ayrıntı Yayınları, İstanbul,
Hall, Tim. (1998) Urban Geography Routledge: London and New York
Dersi Veren: Yard. Doç. Ece Postalcı Altınkaya


TS 594 SAYISAL PERFORMATİF TASARIM
1 saat/hafta, teori, 2 saat, uygulama, 2 kredi,  5 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Bu ders, tasarım ve performans ilişkisini ağırlıklı olarak sürdürülebilir mimarlık kapsamında inceleyecek ve ilgili teknolojiler ile çalışma yöntemlerini tanıtacaktır.
Yapı performansına dayalı tasarımın temel prensipleri anlatılır. Yapı performans analizi alanları ve temel değerlendirme kriterleri anlatılır. YBM yazılımları ve performans analizi yapan simülasyon yazılımlarının ilişkisi uygulamalı olarak anlatılır. Küçük ölçekli bir yapı veya mekansal ölçekte, seçilen bir ya da birkaç performans kriterine göre yapı performansı ve tasarım arasındaki ilişkinin simülasyon ortamında test edilmesi ve tasarımın geliştirilmesi öğrenci örnekleriyle incelenir.

Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: sunum/ödev
Önerilen Kaynak Listesi:


·         Eastman, Charles, Paul Teicholz, Rafael Sacks, Kathleen Liston (2008), BIM Handbook, A Guide to Building Information Modeling for Owners, Managers, Designers, Engineers and Contractors, New Jersey, John Wiley & Sons.
·         Jankovic, L. (2012), Designing Zero Carbon Buildings Using Dynamic Simulation Methods, Routledge.
·         Hensen, J., Lamberts R. (2011), Building Performance Simulation for Design and Operation, Routledge.
·         Eastman, Charles (1999), Building Product Models: Computer Environments Supporting Design and Construction, Boca Raton, CRC Press.
·         Kyrgiel, Eddy (2008), Green BIM: Successful Sustainable Design with Building Information Modeling, Sybex.
·         Kymmel, Willem (2008), Building Information Modeling: Planning and Managing Construction Projects with 4D CAD and Simulations, New York, Mc-Graw Hill.
·         Deutsch, Randy (2011), BIM and Integrated Design: Strategies for Architectural Practice, Wiley.
·         Levy, Francois (2011),  BIM in Small-Scale Sustainable Design, Wiley.
·         Ofluoğlu, Salih (2005), Graphisoft ArchiCAD: Mimari Modelleme, Görselleştirme ve Projelendirme, İstanbul, Akademya Yayınları (Kütüphanede mevcut)

Bunlar dışında ders boyunca haftalık okuma parçaları verilecektir.
Dersi Veren: Prof. Dr. Salih Ofluoğlu


TS 598 MİMARİDE PARAMETRİK TASARIM VE MODELLEME UYGULAMALARI
1 saat/hafta, teori, 2 saat, uygulama, 2 kredi,  5 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Teknolojinin gelişimi ile birlikte, mimarlıkta yeni bir tasarlama ortamı olarak kullanılan bilgisayarı aracılığıyla ortaya çıkan "Hesaplamalı Tasarım Yöntemleri" ve bu yöntemlerden özellikle "Parametrik Tasarım" ele alınacak ve incelenecektir.
Hesaplamalı tasarım ve üretim yöntemleri hakkında bilgi verilir. Parametrik tasarım spesifik olarak ele alınır ve bileşenleri üzerinde durulur. Parametrik tasarım ve modelleme yazılımları uygulamalı olarak anlatılır. Obje ölçeğinden bina ölçeğine çeşitli uygulamalarla tasarım çözümleri geliştirilir.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: sunum/ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
Her yarıyıl başında, proje ve araştırma konularıyla ilişkili kaynak ve okuma listesi öğrenciye verilir.
Dersi Veren: Yrd. Doç. Dr. Bülent Onur TURAN, Öğr. Gör. Kemal Şahin









DOKTORA DERSLERİ


TS 603 MİMARİ TASARIM SÜRECİNDE STANDARTLAŞMA 
2 saat/hafta, teori, 2 kredi, 6 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Standartlaşma olgusu ve türleri, tarihsel süreç içinde ele alınır. Günümüzde büyük önem kazanmış olan kalite standartları ile çevre standartları üzerinde tartışılır.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: yazılı sınav/ödev
Önerilen Kaynak Listesi: MartIn, B. “Standards and Building”, RIBA Publications Limited, 1971.
Nagarajan, R. Standards in Building, Pitman, London 1976.
Dengiz, N. “Yapımda Standartlaşma”, Prefabrik Birliği yayınları, Ankara 1986.
“Mimarlıkta Kalite”, Yapı ve Yaşam 98, Kongre Kitabı, TMMOB Mimarlar Odası Bursa Şubesi, II. Kalite Sempozyumu, Bildiriler Kitabı. TMMOB Makjine Mühendisleri Odası, Bursa 2001.
Dersi Veren: Prof. Dr. Nesrin DENGİZ


TS 613 MİMARLIKTA ENERJİ VERİMLİ TASARIM
2 saat/hafta, teori, 2 kredi,  6 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Mimarlıkta tasarım-teknoloji ilişkisini enerji sorunu bağlamında irdelemek, öğrencilerin teknolojiyi, tarihsel süreç içinde bir kavram ve tasarım verisi olarak çeşitli yönleri ve özellikleri ile kavrayabilmelerini sağlamak ve güncel çevre sorunları açısından önem taşıyan teknoloji kullanımının mimarlık alanındaki uygulamalarına ait kuramsal ve analitik değerlendirmeler için temel bir altyapı oluşturmaktır.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: yazılı sınav/ödev
Önerilen Kaynak Listesi: Berkes, F., Kışlaoğlu, M. Çevre ve Ekoloji, Remzi Kitapevi, İstanbul 1995.
Berkes, F., Kışlaoğlu, M. Ekoloji ve Çevre Bilimleri, Remzi Kitapevi, İstanbul 1994.
Abel, C. Architecture & Identity Towards a Global Eco-Culture, Architectural Press, Oxford 1997.
Benevolo, L. , Modern Mimarlığın Tarihi ve Sanayi Devrimi, çev. Attila Tokatlı.
Dersi Veren: Doç. Dr. Ahmet TERCAN


TS 614 AÇIK ALAN TASARIMI VE BELLEK
2 saat/hafta, teori, 2 kredi,  6 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Bu derste toplumsal belleğin büyük bir kısmını oluşturan mimaride açık alanların ‘hatırlanması’ ve ‘bellek’ kavramının özel ya da kamusal açık alanlar üzerinden irdelenmesi amaçlanmıştır.
Belleğin kültür sanayisi konusu olarak incelenmesi yeni bir olgu değildir. Ancak günümüzde  mimari mekanları “miras, müzecilik, etno-tarih ve sanayi arkeolojisi yoluyla iyileştirme çabası ya da  temsil anıtlar tasarlama, akılda tutulmayacak denli büyük kentlerde” hafıza mekanlar kurmada etkili bir karşı bellek’ oluşturma arzusundan bahsetmek mümkündür.
Bu anlamda ‘insanüstü hız, ortak anıların yitirilmesi, emek süreciyle bağı kopmuş tüketim, yürünebilirliği azalan kentler ‘ gibi toplumsal hayatın özelliklerine referans veren başlıklar, mimari tasarımın gizli girdileridir.
Doğal ya da yapılı çevrede algılanan ancak çoğu zaman üzerinde yeterince durulmayan ‘açık alanlar’ bu girdilerin incelenmesine zemin oluşturur
Doğal ya da yapay ‘açık alanlar’ başlığının altında irdelenecek kurgusal ya da kurgusal olmayan ortamlara farklı bakışlar, dersin inceleme yöntemi olarak belirlenmiştir.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: sunum/ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
Eserlerine başvurulacak yazarlar:
Cicero, Freud, Engels, Hobsbawm, Jameson, Proust, Zumthor, Daniel Buren, Owen.P.Doonan, Deniz Çalış Kural
Dersi Veren: Yard. Doç. Dr. İmre Özbek Eren, Yrd. Doç. Dr. Ayşegül Kuruç


TS 615 İDEOLOJİ, KİMLİK VE MİMARLIK II
2 saat/hafta, teori, 2 kredi,  6 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Dersin amacı; ön koşul olan derste ele alınan, modernleşmeyle birlikte sorunsal haline gelen ‘Kimlik’ konusunu ideoloji bağlamında tanımlamak ve tarihsel süreç içinde toplumsal, ekonomik ve kültürel veriler bağlamında irdelemekten öteye, konuyla ilgili söylemleri tartışmaktır. Öğrencilerin mimarlık, İdeoloji ve kimlik arasındaki ilişkileri çeşitli yönleriyle kavrayabilmelerine, konuyla ilgili söylemlerin kuramsal ve analitik değerlendirmelerinin yapılabileceği bir tartışma ortamı oluşturmaktır.
İdeoloji, Kimlik ve Mimarlık dersinde daha önce ele alınmış konulardan daha ileri gidilerek konuyla ilgili okumalar, kuramsal ve analitik değerlendirmeler, sunumlar ve tartışmalar sonucunda bir makale yazımı.
Ön koşul: TS 512 İDEOLOJİ, KİMLİK VE MİMARLIK I (Y. Lisans Seçmeli)
Değerlendirme Yöntemleri: sunum/ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
ANDERSON, Benedict, Hayali Cemaatler, Çev. İskender Savaşır, Metis Yayınları, Üçüncü Basım, İlk Basım 1993, İstanbul, 2004.
BENJAMİN, Walter, Pasajlar, Çev. Ahmet Cemal, Yapı Kredi Yayınları,  İstanbul, 2012.
MARDİN, Şerif, İdeoloji, İletişim Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, 1993.
SAİD, Edward W., Şarkiyatçılık, Batı’nın Şark Anlayışları, Çev. Berna Ülner, Metis Yayınları, İstanbul, 1999.
HABERMAS, Jürgen, İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim, çev. Mustafa Tüzel, Yapı Kredi Yayınları,  8. Basım, İstanbul, 2013.
HABERMAS, Jürgen, Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, Çev. Tanıl Bora, İletişim, 10. Baskı, İstanbul, 2012.
TODOROVA, Maria, Balkanları Tahayyül Etmek, İletişim, Çev. Dilek Şendil, 3. Baskı, İstanbul, 2010.
ZİZEK, Slavoj, İdeolojinin Yüce Nesnesi, Çev. Tuncay Birkan, Metis, 4. Basım, İstanbul, 2011.
ZİZEK, Slavoj, Mimari Paralaks, Çev. Bahadır Turan, Encore Yayınları, I. Basım, İstanbul, 2011./
Dersi Veren: Doç. Dr. Emel Ardaman


TS 617 MİMARİ TASARIM SÜRECİNE DİSİPLİNLERARASI YAKLAŞIM VE ÇEVRE SORUNLARI
2 saat/hafta, teori, 2 kredi, 6 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Çevre kavramı bugün, bir değerler bütünü olarak anlaşılmaktadır. Dersin amacı, “çevre”ye ilişkin sorunlara bilimsel yöntemlerle yaklaşabilmek, onları tanımak ve çözümleyebilmek; mimarlık-çevre ilişkilerini, içerdiği toplumsal bileşenleriyle ele almak, öğrencilerin “Mimarlık-Çevre İlişkisi” analizi yapabilmelerini sağlamak, bu konuda araştırmalarına olanak vermek ve “çevre”yi farklı faktörlerin ışığında irdelemelerini sağlamaktır.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: yazılı sınav/ödev
Önerilen Kaynak Listesi: İncedayı, D. (ed) “Çevre Tümdür”, Bağlam yayınları, 2002.
Hatch, R. “The Scope of Social Architecture”, van Nostrand Reinhold Comp., USA 1984.
Coles, A., Defert, A., The Anxiety of Interdisciplinary, Backless, Books, UK 1998.
Pearson, M. Richards, C. , Architecture & Order, Approaches to Social Space, Routledge, London.
Habraken, J. “The Structure of The Ordinary”. Teicher, J (ed), USA 1998.
Dersi Veren: Prof. Dr. Deniz İNCEDAYI, Prof. Dr. Sümer GÜREL


TS 606 MİMARİ TASARIMDA BOYUTSAL KOORDİNASYON
2 saat/hafta, teori, 2 kredi, 6 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Değişik dönemler, değişik toplumlar, mimarlar ve ilgili kurumlarca sürdürülen boyutsal koordinasyon yaklaşım ve yöntemleri incelenerek, konunun önemi vurgulanır. Ayrıca, endüstrileşmiş bina tasarım sürecinde karşılaşılan boyutsal koordinasyon sorunu ile bu konuda kullanılan yöntemler tanıtılır.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: yazılı sınav/ ödev
Önerilen Kaynak Listesi: NIssen, H. “Industrialized Building and Modular Design”. Cement and Concrete Association, London 1972.
“Dimensionnements” “Ecole nationale Superieure des Beaux-Arts”, centre d’Etudeset de Recherches Architecturales, Paris 1979.
ACC, “Conventions de Coordination Dimensionnellr, Conventions Generales.Document I”. Editions du Moniteur, Paris 1980.
PIerre von MeIss, Elements of Architecture, Chapman&hall, London 1997.
FrancIs, D. Ching, K. Mimarlık-Biçim, Mekan ve Düzen. Yem yayınları, İstanbul 2002.
Dersi Veren: Prof. Dr. Nesrin DENGİZ


TS 607 TARİHİ KENT DOKUSUNDA MİMARİ UYGULAMALAR
2 saat/hafta, teori, 2 kredi, 6 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Tarihî kent dokusunu etkileyen unsurların mimarî analizlerinin, toplumdaki yerlerinin, çağdaş mimarî ile ilişkilerinin, yöntemlerinin ve sonuçlarının uygulama örnekleri üzerinde sorunlarıyla anlatılması (konferans, seminer, tartışma) hedeflenmektedir.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: yazılı sınav/ ödev
Önerilen Kaynak Listesi: Aysu, E. Eski Kent Mekanlarını Düzenleme İlkeleri, İstanbul 1977.
Muslubaş, A. Sultanahmet Tarihi Alanı Araştırma Çevre Düzenlemesi Öncesi, 1978.
Muslubaş, A. Büyük Britanya’da (İngiltere-İskoçya) 14 tarihi kentin eski dokusunda inşa edilmiş yeni mimari örnekleri inceleme ve doçentlik tezi çalışmaları, 1979.
Şahinler, O. Merkezi (orta) İtalya’da Ortaçağ Şehirlerinin Meydanlarına ve Çevre Mahallelerine Ait Etüt, 1964.
Edwards, B. London Docklands, 1992.
Dersi Veren: Prof. Ali MUSLUBAŞ, Yrd. Doç. Dr. İmre Özbek Eren


TS 608 MİMARİ TASARIM SÜRECİNDE SOSYO-KÜLTÜREL VERİLER VE KATILIMCI MODELLER
2 saat/hafta, teori, 2 kredi, 6 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Farklı sosyokültürel verilerin ve kültür süreçlerinin mekân oluşumu ile etkileşimini irdelenerek, bu etkileşimin mimarîye ve çevreye yansıması betimlenir. Ülkemizde ve yurtdışında kullanıcının tasarım sürecine aktif olarak katıldığı modeller, deneyler ve uygulamalar araştırılarak sosyal ve kültürel bağlamın tasarım sürecindeki önemi vurgulanır.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: yazılı sınav/ ödev
Önerilen Kaynak Listesi: Hatch, R. “The Scope of Social Architecture”, van Nostrand Reinhold Comp., USA 1984.
Bosma, K. Haogstraten, V.D. “Housing for the Millions”, Nail Publishers, Rotterdam 2000.
Resource Architecture, Main Congress Report and Outlook, Birkhauser,  Berlin 2002.
İncedayı, D. Mimari Tasarım Sürecine Katılımcı Yaklaşım, MSÜ, İstanbul.
Güvenç, B. Kültürün a, b, c’si, YKY, İstanbul 1998.
Dersi Veren: Prof. Dr.  Deniz İNCEDAYI


MIM 612 MİMARİ TASARIMDA ERK KAVRAMI II
2 saat/hafta, teori, 2 kredi,  6 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Dersin amacı, ön koşul olan derste ele alınan, mimari tasarımın oluşumunu etkileyen faktörlerden “erk” kavramını, geniş bir çerçevede ele alarak sunmak; öğrencilerin “mimarlık-erk” ilişkisine analitik yaklaşım geliştirmelerini sağlamak, “erk”in çevre oluşumundaki rolünü bilinçli olarak kavrayabilmelerine yardımcı olmaktan öteye giderek, konuyla ilgili söylemleri tartışmaktır. Öğrencilerin erk ve mimarlık arasındaki ilişkilerle ilgili söylemlerin kuramsal ve analitik değerlendirmelerinin yapılabileceği bir tartışma ortamı oluşturmaktır.
İdeoloji, Kimlik ve Mimarlık dersinde daha önce ele alınmış konulardan daha ileri gidilerek konuyla ilgili okumalar, kuramsal ve analitik değerlendirmeler, sunumlar ve tartışmalar sonucunda bir makale yazımı.
Ön koşul: TS 527 MİMARİ TASARIMDA ERK KAVRAMI I (Y. Lisans, seçmeli)
Değerlendirme Yöntemleri: sunum/ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
RUSSELL, Bertrand, İktidar, Çev. Mete Ergin, 2. Baskı, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul, 1976.
SENNETT, Richard, Gözün Vicdanı, Kentin Tasarımı ve Toplumsal Yaşam, Çev. Süha Sertabiboğlu – Can Kurultay, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1999.
SENNETT, Richard, Otorite, Çev. Kamil Durand, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1992.
WEBER, Max, Şehir, Modern Kentin Oluşumu, Bakış Yayınları, İstanbul, 2003.
ADORNO, Theodor, Sahicilik Jargonu, Çev. Şeyda Öztürk, Metis, İstanbul, 2012.
ADORNO, Theodor, Otoritaryen Kişilik Üstüne, Çev. Doğan Şahiner, Say Yayınları, İstanbul, 2011.
FOUCAULT, Michel., Hapishanenin Doğuşu, Çev. Mehmet Ali Kılıçbay, İmge Yayınevi, İstanbul, 2000.
FOUCAULT, Michel., ‘Mekan, Bilgi ve Erk’, Söyleşi: Raul Rabinov, Çev. Mehmet Adam, Mimarlık, 84/7-8, s.12-16.
FOUCAULT, Michel., Büyük Kapatılma, Çev. Ferda Keskin, Işık Ergüden, Ayrıntı, 2. Basım, İstanbul, 2011.
LEFEBVRE, Henri, Kentsel Devrim, Çev. Selin Sezer, Sel Yayınları, İstanbul, 2013.
LEFEBVRE, Henri, The Production of Space, Çev. Donal Nicholson-Smith, Blackwell, ABD, İngiltere,1991
HARVEY, David, Asi Şehirler, Çev. Ayşe Deniz Temiz,  Metis, İstanbul 2013.
HARVEY, David, Sermayenin Mekanları, Çev. Başak Kıcır, Deniz Koç, Kıvanç Tanrıyar, Seda Yüksel, Sel Yayıncılık,, İstanbul 2013.
HARVEY, David, Sosyal Adalet ve Şehir, Çev. Mehmet Moralı, Metis, İstanbul 2013.
HARVEY, David, Paris, Modernitenin Başkenti, Çev. Berna Kılınçer,Sel Yayıncılık, İstanbul 2012.
HARVEY, David, Umut Mekanları, Çev. Zeynep Gambetti, Metis, İstanbul 2013.
Dersi Veren: Doç. Dr. Emel Ardaman


TS 616 MEKAN KAVRAMI VE ÖLÇEKLER ARASI BAKIŞ
2 saat/hafta, teori, 2 kredi, 6 AKTS kredisi

Amaç / İçerik: Mimarî tasarım sürecinin farklı ölçeklerde sorgulamalarla zenginleştirilmesi ve bu süreç içinde kentsel mekândan iç mekân kavramına kadar genişleyebilen aşamaların tartışılması hedeflenmektedir. Ayrıca, iç mekân tasarımı konusunun mimarî ölçekte ele alınma zorunluluğu nedeniyle günümüz koşullarında iç mekân tasarımının anlamı üzerinde durularak gelişen teknolojiler üzerine öğrencilere bilgi ve deneyim kazandırılması amaçlanmaktadır.
Ön koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: yazılı sınav/ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
GIEDION Siegried, “Espace, Temps, Architecture”, Edition Denoel, 1990.
LYNCH Kevin, “L’Image de la Cité”Dunod, 1976.
CHING Francis D. K. , GINBELLI Corky,  Interior Design illustrated, Willey Academy, 2005. 
SPARKE Penny “100 ans de design” , Octopus, France 2003.
Dersi Veren: Yard. Doç. Dr. Derin ÖNCEL