SEÇMELİ DERSLER
YÜKSEK LİSANS DERSLERİ
TS 521 SÜRDÜRÜLEBİLİR KENTSEL PROJELER
2
saat/hafta, teori, 2 kredi, 5 AKTS
kredisi
Amaç
/ İçerik: “Kentsel projeler” çoğu kez endüstri kentinin ayrıştırmış olduğu ve
günümüz koşullarında işlevini kaybetmiş olan kentsel parçalar üzerine
odaklanır. Kentsel projeler, atıl kalan eski sanayi ve liman alanların geri
kazanılmasından, yeni ve teknolojik altyapı gerektiren ve uluslar arası
sermayenin ihtiyaç duyduğu teknoparklara, eğlence parklarına, yeni konut alanlarının
oluşturulmasına ya da eski kent içi konut alanlarına prestij kazandırılarak
yeni bir değer yaratılmasına kadar pek çok alanda gündeme gelebilmektedir.
Kentlerin mekânsal ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi adına büyük önem taşıyan
kentsel projeler, hassasiyetle ele alınmadıkları takdirde, yeni sorunlar için
potansiyel alanlar yaratma tehlikesi taşımaktadırlar. Kendi içine kapalı kent
parçalarının birbirleri ile ilişkileri ve kent yaşamına etki ve katkıları göz
önünde bulundurulmadan yapılan projeler, kent açısından yeni sorun kaynakları
haline gelebilir. Bu nedenle kentlerde belirli alanlardaki sorunları çözmek
üzere ve planlama süreciyle ilişkisini koparmadan “sürdürülebilir kentsel
projeler” konusu gündeme gelmektedir. Bu kapsamda dersin amacı kentsel
projelerin kentin bir parçası olarak sürdürülebilir gelişme bağlamında ele
alınması
ve
daha çok formel ve teknik yaklaşımların ötesinde mimarlık ve şehircilik
arasındaki ilişkileri yeniden tanımlama çabalarının üzerinde kavramsal
açıklamalar yapılmasıdır.
Ön
koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: ara sınav / ödev / sunum
Önerilen
Kaynak Listesi:
Pierre
Mardaga (1998), Projet Urbain, Sprimont (Belgique).
David
Mangin, Philippe Panerai (1999), Projet Urbain, Editions Parenthèses,
Marseille.
ISOCARP
Review (2005), Making Spaces for the creative Economy, (Bilbao)
ISOCARP
Review (2007), Urban Trialogues Co-productive ways to relate visioning
and
strategic urban projects, (Antwerp)
Mark
Gottdiener (1995), Postmodern Göstergeler, çev.Erdal Cengiz, Hakan Gür,
Arhan
Nur (2005), İmge Kitabevi Yayınları, Ankara. (Kitap içinde altıncı bölüm;
Postmodern
Mimari ve Kent, s.177-204).
Richard
Senneth (1992), Gözün Vicdanı, çev. Süha Setabiboğlu, Can Kurultay
(1999),
Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
David
Harvey (1990), Postmodernliğin Durumu, çev. Sungur Savran (1997), Metis
Yayınları,
İstanbul.
David
Harvey (2002), Umut Mekânları, çev. Zeynep Gambetti (2007), Metis Yayınları,
İstanbul.
(Kitap içinde sekizinci bölüm; Ütopya Mekânları, s.167–223).
Türkan
Yöney (1996), Yitik Ülke Masalları Kimlik ve Yer Sorunsalı, Kevin
Robins
“Kent Tutsakları: Post-Modern Kent de Ne Ola ki?”,s.55–85, Sarmal Yayınevi
Yayınları,
İstanbul.
Dersi Verenler: Prof.
Dr. Gülşen ÖZAYDIN, Yard. Doç. Dr. A. Erdem ERBAŞ
TS 523 MİMARLIKTA RENK
2
saat/hafta, teori, 2 kredi, 5 AKTS
kredisi
Amaç
/ İçerik: Değişken ve belirsiz özellikleriyle etkin bir tasarım bileşeni olan
rengin, mimarlıkta kullanım kararlarının sorgulanmasıdır. Rengin fiziksel ve
psikolojik etkileri,dönemsel kültürel ve sosyal etkileri irdelenecektir. Anonim
örneklemeler üzerinde yapılacak çözümlemelerin yanısıra, hem kullanıcı, hem
tasarımcı kimliğine sahip olan mimarın tasarım sürecinde rengi algılaması ve
kullanmasını oluşturan belirleyiciler, “tasarlanmış” yapı örnekleri üzerinde incelenecektir.
Ön
koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: sunum/ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
Gage, J., (2001), Colour and Culture, Thames and Hudson,
London
Goethe J.W. (1840),(13. Basım, 2000) Theories of Colours,
MIT press, London
Merleau-Ponty,
M., (1996), Göz ve Tin, (çev: A. Soysal)
Metis yayınları, İstanbul
Pallasma,
J., (1996), Polemics,The Eyes of the Skin,Architecture and Sense,Academy Group
Editions,UK,
Porter, T. ve
Mikellides, B., (1976), Colour for Architecture, Studio Vista London-Macmillan
Publishing, New York
Shindler, V.M., (2004), Prefabricated rolls of oil print:
Le Corbusier’s 1931 colour keyboards, AIC 2004 Color and Paints, Interim of the
International Color Association, Proceedings
Sorabji, R., (1972),
“Aristotle, Mathematics, and Color”, The Classical Quarterly, New Series,
Vol.22, No. 2 Nov., 293-308
Sözen,
M.,(2003), Sinemada Renk/ Sembolik Anlamlar, Detay yayıncılık, Ankara
Wittgenstein, L.,(1977), edited by Anscombe, G.E.M.***Remarks on
Colour, University of California Pres, Berkeley and Los Angeles California
Kisby, S. ,(2004). “Bruno Taut,
Architecture and Colour”.Welsh School of Architecture, UK
Dersi Veren: Yard. Doç. Dr. Ayşegül KURUÇ
TS 527 MİMARİ TASARIMDA ERK KAVRAMI I
2
saat/hafta, teori, 2 kredi, 5 AKTS
kredisi
Amaç
/ İçerik: Dersin amacı, Mimari tasarımın oluşumunu etkileyen faktörlerden “erk”
kavramını geniş bir çerçevede ele alarak sunmak; öğrencilerin “mimarlık-erk”
ilişkisine analitik yaklaşım geliştirmelerini sağlamak, “erk”in çevre
oluşumundaki rolünü bilinçli olarak kavrayabilmelerine yardımcı olmaktır. Bu
amaçla, “erk” kavramının tanımı, “erk”in kurumsallaşması ele alınarak,
19.yüzyıl ağırlıklı olmak üzere farklı dönemlerdeki erk-mimari çevre ilişkisi
incelenecektir.
Modernleşmeyle
birlikte değişen gerçekliğin görsel sanatlar ve mimarlığa nasıl aktarıldığı ve
bu yeni bakışın mekanı nasıl bir kontrol aracına dönüştürdüğü, ve bunun
günümüze nasıl aktarıldığının tartışılması ve konuyla ilgili bir ödev
hazırlanması.
Ön
koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: yazılı sınav/ödev
Önerilen
Kaynak Listesi:
ARDAMAN, Emel, ‘Perspective
and Istanbul, the Capital of Ottoman Empire’, Journal of Design History,
İngiltere, Temmuz 2007
AYGEN, Zeynep, ‘A Ship Sailing East with Its Voyagers
Travelling West’, Journal of Design History, İngiltere, Temmuz 2007
BENEVOLO, Leonardo, Modern
Mimarlığın Tarihi, Birinci Cilt: Sanayi Devrimi, Çev. Atilla Tokatlı, Çevre
Yayınları, İstanbul, 1981.
BERMAN, Marshall, Katı Olan
Her Şey Buharlaşıyor, Modernite Deneyimi, Çev. Ümit Altuğ – Bülent Peker,
İletişim Yayınları, 1999, Beşinci Baskı, Birinci Baskı İstanbul, 2002.
ÇELİK, Zeynep, 19. Yüzyılda
Osmanlı Başkenti, Değişen İstanbul, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı,
İstanbul, Şubat 1996.
FLORENSKI, Pavel, Tersten
perspektif, Metis Yayınları, İstanbul, 2001.
FOUCAULT, M., Hapishanenin
Doğuşu, İmge Yayınevi, İstanbul, 2000.
FOUCAULT, M., ‘Mekan, Bilgi
ve Erk’, Söyleşi: Raul Rabinov, Çev. Mehmet Adam, Mimarlık, 84/7-8, s.12-16.
MUMFORD, Lewis, The City in
History, Harvest/HBJ Books, A.B.D., 1989.
On Streets, Ed. Stanford
Anderson, MIT, Cambridge, Massachusetts, Londra, İngiltere, 1986.
RUSSELL, Bertrand, İktidar,
Çev. Mete Ergin, 2. Baskı, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul, 1976.
SENNETT, Richard, Gözün
Vicdanı, Kentin Tasarımı ve Toplumsal Yaşam, Çev. Süha Sertabiboğlu – Can
Kurultay, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1999.
SENNETT, Richard, Otorite,
Çev. Kamil Durand, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1992.
Sempozyum: İdeoloji, Erk ve
Mimarlık, Dokuz eylül Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümü, İzmir,
11-13 Nisan 1996.
STOLLEIS, Michael, Yasanın
Gözü, Bir Metaforun Tarihi, Çev. Arif Çağlar, Kitap Yayınevi, İstanbul, 2010.
WEBER, Max, Şehir, Modern
Kentin Oluşumu, Bakış Yayınları, İstanbul, 2003.
YERASIMOS, Stefanos, ‘Tanzimat’in Kent reformları
Üzerine’, Modernleşme Sürecinde Osmanlı Kentleri, Ed. Paul Dumont, François
Georgeon, Çev. Ali Berktay, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı,
İstanbul, Mart 1996.
Dersi Veren: Doç. Dr. Emel F. ARDAMAN
TS 593 MİMARİDE İŞLEMSEL
TASARIMA GİRİŞ
1
saat/hafta, teori, 2 saat, uygulama, 2 kredi,
5 AKTS kredisi
Amaç
/ İçerik: Mimari Tasarlama süreci içerisinde işlemsel (algoritmik/sayısal)
tasarım metodolijelerine giriş teşkil edecek olan ders, mimari tasarım
problemlerinin analiz edilmesi ve algoritmik
süreçlerle çözümlenmesi ile ilgili yöntemlerin araştırılmasını amaçlar.
Unity3D
/ 3DSMAX yazılımı programlama ortamı olarak kullanılır. 3 boyutlu ortama ait
genel kavramlar öğrenilir. Temel programlama kavramları, öncelikle basit
nesneler oluşturan bilgisayar programları oluşturarak öğrenilir. Birbirini
izleyen proje süreçlerinde, gittikçe daha karmaşık mimari problemlere
bilgisayar programlama teknikleri yardımıyla çözümler geliştirilir.
Ön
koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: sunum/ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
Her yarıyıl başında, proje ve araştırma konularıyla
ilişkili kaynak ve okuma listesi öğrenciye verilir.
Dersi Veren: Yrd. Doç. Çetin Tüker
TS 512 İDEOLOJİ, KİMLİK VE MİMARLIK I
2
saat/hafta, teori, 2 kredi, 5 AKTS kredisi
Amaç
/ İçerik: Dersin
amacı; öğrencilerin modernleşmeyle birlikte sorunsal haline gelen ‘Kimlik’
konusunu kavramalarını sağlamak üzere, onu
ideoloji bağlamında tanımlamak ve mimarlıkla ilişkisini tarihsel süreç
içinde toplumsal, ekonomik ve kültürel veriler bağlamında irdelemektir .
Öğrencilerin kendi mesleki kimliklerini oluşturmalarına ve eleştirel bir bakış
açısı kazanmalarına katkıda bulunmak üzere kuramsal ve analitik
değerlendirmelerin yapılabileceği bir tartışma ortamı oluşturmaktır.
Bunun için mimarlık kimlik ve ideoloji kavramları
üzerinden ele alınıp örneklerle tartışılacaktır. Öğrencilerin katılımını
artırmak ve konuyu daha derin kavramalarını sağlamak üzere, kendi seçecekleri
bir konuda bir sunum yapmaları ve araştırma ödevi hazırlamaları gerekmektedir.
Ön
koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: sunum/ödev
Önerilen
Kaynak Listesi:
ANDERSON, Benedict, Hayali
Cemaatler, Çev. İskender Savaşır, Metis Yayınları, Üçüncü Basım, İlk Basım
1993, İstanbul, 2004.
ARDAMAN, Emel, ‘Perspective
and Istanbul, the Capital of Ottoman Empire’, Journal of Design History,
İngiltere, Temmuz 2007 (yayınlanacak)
AYGEN, Zeynep, ‘A Ship Sailing East with Its Voyagers
Travelling West’, Journal of Design History, İngiltere, Temmuz 2007
BERMAN, Marshall, Katı Olan
Her Şey Buharlaşıyor, Modernite Deneyimi, Çev. Ümit Altuğ – Bülent Peker,
İletişim Yayınları, 1999, Beşinci Baskı, Birinci Baskı İstanbul, 2002.
BOZDOĞAN, Sibel, Modernizm ve
Ulusun İnşası, Erken Cumhuriyet Türkiyesi’nde Mimari Kültür, Çev. Tuncay
Birkan, Metis Yayınları, İstanbul, 2002.
ÇELİK, Zeynep, 19. Yüzyılda
Osmanlı Başkenti, Değişen İstanbul, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı,
İstanbul, Şubat 1996.
ÇELİK, Zeynep, Şarkın
Sergilenişi, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2005.
MARDİN, Şerif, İdeoloji, İletişim
Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, 1993.
SANER, Turgut, 19. Yüzyıl
İstanbul Mimarlığında “Oryantalizm”, Pera, İstanbul, 1998.
SENNETT, Richard, Gözün
Vicdanı, Kentin Tasarımı ve Toplumsal Yaşam, Çev. Süha Sertabiboğlu – Can
Kurultay, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1999.
Türkiye’de Modernleşme ve
Ulusal Kimlik, Ed. Sibel Bozdoğan – Reşat Kasaba, Tarih Vakfı Yurt Yayınları,
1998.
YERASIMOS, Stefanos,
‘Tanzimat’in Kent reformları Üzerine’, Modernleşme Sürecinde Osmanlı Kentleri,
Ed. Paul dumont, François Georgeon, Çev. Ali Berktay, Türkiye Ekonomik ve
Toplumsal Tarih Vakfı, İstanbul, Mart 1996.
YEŞİLKAYA, Neşe G., Halkevleri: İdeoloji ve
Mimarlık, İletişim Yayınları, İstanbul, 1999.
Dersi Veren: Doç. Dr.
Emel F. ARDAMAN
TS 514 MİMARLIKTA TEKNOLOJİ KULLANIMI VE
ENERJİ VERİMLİ TASARIM
2
saat/hafta, teori, 2 kredi, 5 AKTS kredisi
Amaç
/ İçerik: Güncel çevre sorunları paralelinde mimarlıkta teknoloji kullanımı ve
enerji sorununu enerji verimli tasarım kavramı bağlamında irdelemektir.
Öğrencilerin farklı enerji verimli tasarım yaklaşımlarına ait temel kavramları
tanımaları ve mimarî tasarım alanında, üretim yöntemi, mimarî dil, gelenek ve
diğer problem çözme teknikleri ile enerji verimli tasarım kavramı arasındaki
ilişkileri analiz edebilmelerini ve değerlendirmelerini sağlamaktır.
Ön
koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: yazılı sınav/ödev
Önerilen
Kaynak Listesi:
BehlIng, S. and
Sophia, Sol Power The Evolution of Solar Architecture, Prestel, Munich
1996.
Wachberger, H.
& Micheal (1998), Güneş ile İnşa
Etmek, Pasif Güneş Enerjisi Kullanımı, Çev. Lale Geçek, Yaprak Kitapevi,
Ankara 1998.
Herzog, T. ,
“Solar Energy in Architecture and Urban Planning”.
BookchIn, M., Ekolojik Bir Topluma Doğru, Çev.
Abdullah Yılmaz, Ayrıntı yayınları, 1996.
Dersi Veren: Doç. Dr. Ahmet TERCAN
TS 524 TASARIM KÜLTÜRÜ
2
saat/hafta, teori, 2 kredi, 5 AKTS kredisi
Amaç
/ İçerik: Dersin
amacı tasarım kültürünün başlangıcından günümüze kadar olan gelişiminin kuram ve uygulama temelindeki örneklerle
eleştirel bir çerçevede ele alınarak açıklanmasıdır. Bu ders öğrencilerin tarihi,
sosyal, kültürel ve fiziki çevre boyutları çerçevesinde tasarım ile ilgili süreçleri sürdürülebilirlik bağlamında anlamalarını sağlayacaktır. Böylelikle öğrenciler geçmişteki önemli örneklerin bilinci içinde çağdaş
yaklaşımları kendi üretim aşamalarında
sürdürülebilirlik kriterini de göz önünde tutarak değerlendirebilecek
düzeye ulaşabileceklerdir.
Bu derste işlenecek konular mimarlık, kentsel tasarım, iç mimarlık ve endüstri tasarımı gibi tasarımla ilgili değişik disiplinlerin bir yelpazeyi içerirken bir yandan da bu disiplinleri birbirleriyle ilişkileri çerçevesinde süreç içinde temel akımlar ele alınarak işlenecektir.
Ayrıca bu kuramsal bilgiler konular ile iligili gezilerle de desteklenecektir.
Ön
koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: yazılı sınav/ödev
Önerilen
Kaynak Listesi:
The
Design Culture Reader, Ben Higmore (ed.), Routledge, 2008
Penny
Sparke, An Introduction to Design and Culture: 1900 to the Present, Routledge,
2004 (2nd. Edition)
Guy
Julier, The Culture of Design, Sage Publications, 2008 (2nd Edition)
Malcolm
Barnard, Art, Design and the Visual Culture, Palgrave Macmillan, 1998
Dersi Veren: Prof. Dr.
Zeynep Aygen
TS 526 MİMARLIKTA BAĞLAM VE
YER
2
saat/hafta, teori, 2 kredi, 5 AKTS
kredisi
Amaç / İçerik: Mimarlıkta tasarım-yer ilişkisinin
bağlamsallık ekseninde hem tarihsel süreçte hem de farklı kültürlerde eş
zamanlı ve art zamanlı bir okuma yapılarak, bağlam kavramının tasarımdaki
mekansal karşılığının incelenmesi ve bu bağlamda Türkiye ve dünyadaki güncel
mimarlık ve kentsel tasarım alanlarındaki uygulamalara kuramsal ve analitik
değerlendirmeler için temel bir altyapı oluşturmak amaçlanmaktadır.
Bu
amaç doğrultusunda konu ile ilgili düzenli okumalar yapılarak, mimari tasarım
sürecine bağlam kavramının katılım biçimlerini tartışmak ve öğrencilerin konuya
aktif katılımını sağlamak amaçlanmaktadır.
Ön
koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: sunum/ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
AUGE, Marc,
1997.(ilk basımn1992). Yer Olmayanlar, Kesit Yayıncılık. (Non-lieux,
Trükçesi:Turhan Ilgaz.)
AYDINLI, Semra, . “Mimarlıkta Yeni
bir Kavram Bağlamsal Uygunluk” Yapı Dergisi, Sayı 108, s:45
Dersi Veren: Doç. Dr. İmre ÖZBEK EREN
TS 528 KÜRESELLEŞME
BAĞLAMINDA KIYI YERLEŞMELERİNİN DÖNÜŞÜMÜ
2
saat/hafta, teori, 2 kredi, 5 AKTS
kredisi
Amaç
/ İçerik: Türkiye’de, 1950 sonrası kıyı
yerleşmelerindeki dönüşümün küreselleşme sürecinde incelenmesidir.
Küreselleşme, dünya
ekonomisinin yeniden yapılanması ve küresel ölçekteki yapılanmanın kıyı
yerleşmelerindeki yapısal çevre kimliği üzerinde etkilerini içermektedir.
Ön
koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: sunum
Önerilen Kaynak Listesi:
Abel, C., (2000).
Architecture and Identity, Architectural Press, Oxford, Crang M., (1998) “Place
or Space?” , Cultural Geography, Routhledge, Londra,
Harvey, D. (2003). Postmodernliğin Durumu,Metis
Yayınları, İstanbul
Ibelings,H. (1998).
Superpostmodernizm, Architecture in the Age of Globalization, Nai Publishers,
Rotterdam,
Tomlinson,J.,, (2004).
Küreselleşme ve Kültür, Ayrıntı Yayınları,İstanbul
Urry, J., (1999). Mekânları
Tüketmek, Ayrıntı Yayınları, İstanbul,
Hall,
Tim. (1998) Urban Geography Routledge: London and New York
Dersi Veren: Yard. Doç. Ece Postalcı
Altınkaya
TS 594 SAYISAL PERFORMATİF
TASARIM
1
saat/hafta, teori, 2 saat, uygulama, 2 kredi,
5 AKTS kredisi
Amaç
/ İçerik: Bu ders, tasarım ve performans
ilişkisini ağırlıklı olarak sürdürülebilir mimarlık kapsamında inceleyecek ve
ilgili teknolojiler ile çalışma yöntemlerini tanıtacaktır.
Yapı
performansına dayalı tasarımın temel prensipleri anlatılır. Yapı performans
analizi alanları ve temel değerlendirme kriterleri anlatılır. YBM yazılımları
ve performans analizi yapan simülasyon yazılımlarının ilişkisi uygulamalı
olarak anlatılır. Küçük ölçekli bir yapı veya mekansal ölçekte, seçilen bir ya
da birkaç performans kriterine göre yapı performansı ve tasarım arasındaki
ilişkinin simülasyon ortamında test edilmesi ve tasarımın geliştirilmesi
öğrenci örnekleriyle incelenir.
Ön
koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: sunum/ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
·
Eastman,
Charles, Paul Teicholz, Rafael Sacks, Kathleen Liston (2008), BIM Handbook, A
Guide to Building Information Modeling for Owners, Managers, Designers,
Engineers and Contractors, New Jersey, John Wiley & Sons.
·
Jankovic,
L. (2012), Designing Zero Carbon Buildings Using Dynamic Simulation Methods,
Routledge.
·
Hensen,
J., Lamberts R. (2011), Building Performance Simulation for Design and
Operation, Routledge.
·
Eastman,
Charles (1999), Building Product Models: Computer Environments Supporting
Design and Construction, Boca Raton, CRC Press.
·
Kyrgiel,
Eddy (2008), Green BIM: Successful Sustainable Design with Building Information
Modeling, Sybex.
·
Kymmel,
Willem (2008), Building Information Modeling: Planning and Managing Construction
Projects with 4D CAD and Simulations, New York, Mc-Graw Hill.
·
Deutsch,
Randy (2011), BIM and Integrated Design: Strategies
for Architectural Practice, Wiley.
·
Levy,
Francois (2011), BIM in Small-Scale Sustainable Design, Wiley.
·
Ofluoğlu,
Salih (2005), Graphisoft ArchiCAD: Mimari Modelleme, Görselleştirme ve
Projelendirme, İstanbul, Akademya Yayınları (Kütüphanede mevcut)
Bunlar
dışında ders boyunca haftalık okuma parçaları verilecektir.
Dersi Veren: Prof. Dr. Salih Ofluoğlu
TS 598 MİMARİDE PARAMETRİK
TASARIM VE MODELLEME UYGULAMALARI
1
saat/hafta, teori, 2 saat, uygulama, 2 kredi,
5 AKTS kredisi
Amaç
/ İçerik: Teknolojinin gelişimi ile birlikte, mimarlıkta yeni bir tasarlama
ortamı olarak kullanılan bilgisayarı aracılığıyla ortaya çıkan "Hesaplamalı
Tasarım Yöntemleri" ve bu yöntemlerden özellikle "Parametrik
Tasarım" ele alınacak ve incelenecektir.
Hesaplamalı
tasarım ve üretim yöntemleri hakkında bilgi verilir. Parametrik tasarım
spesifik olarak ele alınır ve bileşenleri üzerinde durulur. Parametrik tasarım
ve modelleme yazılımları uygulamalı olarak anlatılır. Obje ölçeğinden bina
ölçeğine çeşitli uygulamalarla tasarım çözümleri geliştirilir.
Ön
koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: sunum/ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
Her yarıyıl başında, proje ve araştırma konularıyla
ilişkili kaynak ve okuma listesi öğrenciye verilir.
Dersi Veren: Yrd. Doç. Dr. Bülent Onur
TURAN, Öğr. Gör. Kemal Şahin
DOKTORA DERSLERİ
TS 603 MİMARİ TASARIM
SÜRECİNDE STANDARTLAŞMA
2 saat/hafta, teori, 2 kredi, 6
AKTS kredisi
Amaç / İçerik: Standartlaşma
olgusu ve türleri, tarihsel süreç içinde ele alınır. Günümüzde büyük önem
kazanmış olan kalite standartları ile çevre standartları üzerinde tartışılır.
Ön
koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: yazılı sınav/ödev
Önerilen
Kaynak Listesi: MartIn, B.
“Standards and Building”, RIBA Publications Limited, 1971.
Nagarajan, R. Standards in Building, Pitman, London
1976.
Dengiz, N.
“Yapımda Standartlaşma”, Prefabrik Birliği yayınları, Ankara 1986.
“Mimarlıkta
Kalite”, Yapı ve Yaşam 98, Kongre Kitabı,
TMMOB Mimarlar Odası Bursa Şubesi, II. Kalite Sempozyumu, Bildiriler Kitabı.
TMMOB Makjine Mühendisleri Odası, Bursa 2001.
Dersi Veren: Prof. Dr.
Nesrin DENGİZ
TS 613 MİMARLIKTA ENERJİ
VERİMLİ TASARIM
2
saat/hafta, teori, 2 kredi, 6 AKTS kredisi
Amaç
/ İçerik: Mimarlıkta tasarım-teknoloji ilişkisini enerji sorunu bağlamında
irdelemek, öğrencilerin teknolojiyi, tarihsel süreç içinde bir kavram ve
tasarım verisi olarak çeşitli yönleri ve özellikleri ile kavrayabilmelerini
sağlamak ve güncel çevre sorunları açısından önem taşıyan teknoloji
kullanımının mimarlık alanındaki uygulamalarına ait kuramsal ve analitik
değerlendirmeler için temel bir altyapı oluşturmaktır.
Ön
koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: yazılı sınav/ödev
Önerilen
Kaynak Listesi: Berkes, F.,
Kışlaoğlu, M. Çevre ve Ekoloji, Remzi
Kitapevi, İstanbul 1995.
Berkes, F.,
Kışlaoğlu, M. Ekoloji ve Çevre Bilimleri,
Remzi Kitapevi, İstanbul 1994.
Abel, C. Architecture & Identity Towards a Global
Eco-Culture, Architectural Press, Oxford 1997.
Benevolo, L. , Modern Mimarlığın Tarihi ve Sanayi Devrimi,
çev. Attila Tokatlı.
Dersi Veren: Doç. Dr.
Ahmet TERCAN
TS 614 AÇIK ALAN TASARIMI
VE BELLEK
2
saat/hafta, teori, 2 kredi, 6 AKTS kredisi
Amaç / İçerik: Bu derste
toplumsal belleğin büyük bir kısmını oluşturan mimaride açık alanların
‘hatırlanması’ ve ‘bellek’ kavramının özel ya da kamusal açık alanlar üzerinden
irdelenmesi amaçlanmıştır.
Belleğin kültür sanayisi
konusu olarak incelenmesi yeni bir olgu değildir. Ancak günümüzde mimari mekanları “miras, müzecilik,
etno-tarih ve sanayi arkeolojisi yoluyla iyileştirme çabası ya da temsil anıtlar tasarlama, akılda tutulmayacak
denli büyük kentlerde” hafıza mekanlar kurmada etkili bir karşı bellek’ oluşturma
arzusundan bahsetmek mümkündür.
Bu anlamda ‘insanüstü hız,
ortak anıların yitirilmesi, emek süreciyle bağı kopmuş tüketim, yürünebilirliği
azalan kentler ‘ gibi toplumsal hayatın özelliklerine referans veren başlıklar,
mimari tasarımın gizli girdileridir.
Doğal ya da yapılı çevrede
algılanan ancak çoğu zaman üzerinde yeterince durulmayan ‘açık alanlar’ bu
girdilerin incelenmesine zemin oluşturur
Doğal ya da yapay ‘açık
alanlar’ başlığının altında irdelenecek kurgusal ya da kurgusal olmayan
ortamlara farklı bakışlar, dersin inceleme yöntemi olarak belirlenmiştir.
Ön
koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: sunum/ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
Eserlerine başvurulacak
yazarlar:
Cicero, Freud, Engels,
Hobsbawm, Jameson, Proust, Zumthor, Daniel Buren, Owen.P.Doonan, Deniz Çalış
Kural
Dersi Veren: Yard. Doç.
Dr. İmre Özbek Eren, Yrd. Doç. Dr. Ayşegül Kuruç
TS 615 İDEOLOJİ, KİMLİK VE
MİMARLIK II
2
saat/hafta, teori, 2 kredi, 6 AKTS kredisi
Amaç / İçerik: Dersin amacı;
ön koşul olan derste ele alınan, modernleşmeyle birlikte sorunsal haline gelen
‘Kimlik’ konusunu ideoloji bağlamında tanımlamak ve tarihsel süreç içinde
toplumsal, ekonomik ve kültürel veriler bağlamında irdelemekten öteye, konuyla
ilgili söylemleri tartışmaktır. Öğrencilerin mimarlık, İdeoloji ve kimlik
arasındaki ilişkileri çeşitli yönleriyle kavrayabilmelerine, konuyla ilgili
söylemlerin kuramsal ve analitik değerlendirmelerinin yapılabileceği bir
tartışma ortamı oluşturmaktır.
İdeoloji, Kimlik ve Mimarlık
dersinde daha önce ele alınmış konulardan daha ileri gidilerek konuyla ilgili
okumalar, kuramsal ve analitik değerlendirmeler, sunumlar ve tartışmalar
sonucunda bir makale yazımı.
Ön
koşul: TS 512 İDEOLOJİ, KİMLİK VE MİMARLIK I (Y. Lisans Seçmeli)
Değerlendirme
Yöntemleri: sunum/ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
ANDERSON, Benedict, Hayali
Cemaatler, Çev. İskender Savaşır, Metis Yayınları, Üçüncü Basım, İlk Basım
1993, İstanbul, 2004.
BENJAMİN, Walter, Pasajlar,
Çev. Ahmet Cemal, Yapı Kredi Yayınları,
İstanbul, 2012.
MARDİN, Şerif, İdeoloji,
İletişim Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, 1993.
SAİD, Edward W.,
Şarkiyatçılık, Batı’nın Şark Anlayışları, Çev. Berna Ülner, Metis Yayınları,
İstanbul, 1999.
HABERMAS, Jürgen, İdeoloji
Olarak Teknik ve Bilim, çev. Mustafa Tüzel, Yapı Kredi Yayınları, 8. Basım, İstanbul, 2013.
HABERMAS, Jürgen,
Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, Çev. Tanıl Bora, İletişim, 10. Baskı, İstanbul,
2012.
TODOROVA, Maria, Balkanları
Tahayyül Etmek, İletişim, Çev. Dilek Şendil, 3. Baskı, İstanbul, 2010.
ZİZEK, Slavoj, İdeolojinin
Yüce Nesnesi, Çev. Tuncay Birkan, Metis, 4. Basım, İstanbul, 2011.
ZİZEK, Slavoj, Mimari
Paralaks, Çev. Bahadır Turan, Encore Yayınları, I. Basım, İstanbul, 2011./
Dersi Veren: Doç. Dr.
Emel Ardaman
TS 617 MİMARİ TASARIM
SÜRECİNE DİSİPLİNLERARASI YAKLAŞIM VE ÇEVRE SORUNLARI
2
saat/hafta, teori, 2 kredi, 6 AKTS kredisi
Amaç
/ İçerik: Çevre kavramı bugün, bir değerler bütünü olarak anlaşılmaktadır.
Dersin amacı, “çevre”ye ilişkin sorunlara bilimsel yöntemlerle yaklaşabilmek,
onları tanımak ve çözümleyebilmek; mimarlık-çevre ilişkilerini, içerdiği
toplumsal bileşenleriyle ele almak, öğrencilerin “Mimarlık-Çevre İlişkisi”
analizi yapabilmelerini sağlamak, bu konuda araştırmalarına olanak vermek ve
“çevre”yi farklı faktörlerin ışığında irdelemelerini sağlamaktır.
Ön
koşul:-
Değerlendirme Yöntemleri: yazılı sınav/ödev
Önerilen
Kaynak Listesi: İncedayı, D. (ed)
“Çevre Tümdür”, Bağlam yayınları, 2002.
Hatch, R. “The
Scope of Social Architecture”, van Nostrand Reinhold Comp., USA 1984.
Coles, A.,
Defert, A., The Anxiety of
Interdisciplinary, Backless, Books, UK 1998.
Pearson, M.
Richards, C. , Architecture & Order,
Approaches to Social Space, Routledge, London.
Habraken, J.
“The Structure of The Ordinary”. Teicher, J (ed), USA 1998.
Dersi Veren: Prof. Dr. Deniz İNCEDAYI, Prof. Dr. Sümer
GÜREL
TS 606 MİMARİ TASARIMDA BOYUTSAL
KOORDİNASYON
2
saat/hafta, teori, 2 kredi, 6 AKTS kredisi
Amaç
/ İçerik: Değişik dönemler, değişik toplumlar, mimarlar ve ilgili kurumlarca
sürdürülen boyutsal koordinasyon yaklaşım ve yöntemleri incelenerek, konunun
önemi vurgulanır. Ayrıca, endüstrileşmiş bina tasarım sürecinde karşılaşılan
boyutsal koordinasyon sorunu ile bu konuda kullanılan yöntemler tanıtılır.
Ön
koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: yazılı sınav/ ödev
Önerilen
Kaynak Listesi: NIssen, H.
“Industrialized Building and Modular Design”.
Cement and Concrete Association, London 1972.
“Dimensionnements”
“Ecole nationale Superieure des Beaux-Arts”, centre d’Etudeset de Recherches
Architecturales, Paris 1979.
ACC,
“Conventions de Coordination Dimensionnellr, Conventions Generales.Document I”.
Editions du Moniteur, Paris 1980.
PIerre von MeIss,
Elements of Architecture,
Chapman&hall, London 1997.
FrancIs, D.
Ching, K. Mimarlık-Biçim, Mekan ve Düzen.
Yem yayınları, İstanbul 2002.
Dersi Veren: Prof. Dr. Nesrin DENGİZ
TS 607 TARİHİ KENT DOKUSUNDA MİMARİ
UYGULAMALAR
2
saat/hafta, teori, 2 kredi, 6 AKTS kredisi
Amaç / İçerik: Tarihî kent
dokusunu etkileyen unsurların mimarî analizlerinin, toplumdaki yerlerinin,
çağdaş mimarî ile ilişkilerinin, yöntemlerinin ve sonuçlarının uygulama
örnekleri üzerinde sorunlarıyla anlatılması (konferans, seminer, tartışma)
hedeflenmektedir.
Ön
koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: yazılı sınav/ ödev
Önerilen
Kaynak Listesi: Aysu, E. Eski Kent Mekanlarını Düzenleme İlkeleri,
İstanbul 1977.
Muslubaş, A. Sultanahmet Tarihi Alanı Araştırma Çevre
Düzenlemesi Öncesi, 1978.
Muslubaş, A.
Büyük Britanya’da (İngiltere-İskoçya) 14 tarihi kentin eski dokusunda inşa
edilmiş yeni mimari örnekleri inceleme ve doçentlik tezi çalışmaları, 1979.
Şahinler, O. Merkezi (orta) İtalya’da Ortaçağ
Şehirlerinin Meydanlarına ve Çevre Mahallelerine Ait Etüt, 1964.
Edwards, B. London Docklands, 1992.
Dersi Veren: Prof. Ali
MUSLUBAŞ, Yrd. Doç. Dr. İmre Özbek Eren
TS
608 MİMARİ TASARIM SÜRECİNDE SOSYO-KÜLTÜREL VERİLER VE KATILIMCI MODELLER
2
saat/hafta, teori, 2 kredi, 6 AKTS kredisi
Amaç / İçerik: Farklı
sosyokültürel verilerin ve kültür süreçlerinin mekân oluşumu ile etkileşimini
irdelenerek, bu etkileşimin mimarîye ve çevreye yansıması betimlenir. Ülkemizde
ve yurtdışında kullanıcının tasarım sürecine aktif olarak katıldığı modeller,
deneyler ve uygulamalar araştırılarak sosyal ve kültürel bağlamın tasarım
sürecindeki önemi vurgulanır.
Ön
koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: yazılı sınav/ ödev
Önerilen
Kaynak Listesi: Hatch, R. “The
Scope of Social Architecture”, van Nostrand Reinhold Comp., USA 1984.
Bosma, K.
Haogstraten, V.D. “Housing for the Millions”, Nail Publishers, Rotterdam 2000.
Resource
Architecture, Main Congress Report and Outlook, Birkhauser, Berlin 2002.
İncedayı, D. Mimari Tasarım Sürecine Katılımcı Yaklaşım,
MSÜ, İstanbul.
Güvenç, B. Kültürün a, b, c’si, YKY, İstanbul 1998.
Dersi Veren: Prof.
Dr. Deniz İNCEDAYI
MIM 612 MİMARİ TASARIMDA
ERK KAVRAMI II
2
saat/hafta, teori, 2 kredi, 6 AKTS kredisi
Amaç / İçerik: Dersin amacı,
ön koşul olan derste ele alınan, mimari tasarımın oluşumunu etkileyen
faktörlerden “erk” kavramını, geniş bir çerçevede ele alarak sunmak;
öğrencilerin “mimarlık-erk” ilişkisine analitik yaklaşım geliştirmelerini
sağlamak, “erk”in çevre oluşumundaki rolünü bilinçli olarak kavrayabilmelerine
yardımcı olmaktan öteye giderek, konuyla ilgili söylemleri tartışmaktır.
Öğrencilerin erk ve mimarlık arasındaki ilişkilerle ilgili söylemlerin kuramsal
ve analitik değerlendirmelerinin yapılabileceği bir tartışma ortamı
oluşturmaktır.
İdeoloji, Kimlik ve Mimarlık
dersinde daha önce ele alınmış konulardan daha ileri gidilerek konuyla ilgili
okumalar, kuramsal ve analitik değerlendirmeler, sunumlar ve tartışmalar
sonucunda bir makale yazımı.
Ön
koşul: TS 527 MİMARİ TASARIMDA ERK KAVRAMI I (Y. Lisans, seçmeli)
Değerlendirme
Yöntemleri: sunum/ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
RUSSELL, Bertrand, İktidar,
Çev. Mete Ergin, 2. Baskı, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul, 1976.
SENNETT, Richard, Gözün
Vicdanı, Kentin Tasarımı ve Toplumsal Yaşam, Çev. Süha Sertabiboğlu – Can
Kurultay, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1999.
SENNETT, Richard, Otorite,
Çev. Kamil Durand, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1992.
WEBER, Max, Şehir, Modern
Kentin Oluşumu, Bakış Yayınları, İstanbul, 2003.
ADORNO, Theodor, Sahicilik
Jargonu, Çev. Şeyda Öztürk, Metis, İstanbul, 2012.
ADORNO, Theodor, Otoritaryen
Kişilik Üstüne, Çev. Doğan Şahiner, Say Yayınları, İstanbul, 2011.
FOUCAULT, Michel., Hapishanenin
Doğuşu, Çev. Mehmet Ali Kılıçbay, İmge Yayınevi, İstanbul, 2000.
FOUCAULT, Michel., ‘Mekan,
Bilgi ve Erk’, Söyleşi: Raul Rabinov, Çev. Mehmet Adam, Mimarlık, 84/7-8,
s.12-16.
FOUCAULT, Michel., Büyük
Kapatılma, Çev. Ferda Keskin, Işık Ergüden, Ayrıntı, 2. Basım, İstanbul, 2011.
LEFEBVRE, Henri, Kentsel
Devrim, Çev. Selin Sezer, Sel Yayınları, İstanbul, 2013.
LEFEBVRE, Henri, The
Production of Space, Çev. Donal Nicholson-Smith, Blackwell, ABD, İngiltere,1991
HARVEY, David, Asi Şehirler,
Çev. Ayşe Deniz Temiz, Metis, İstanbul
2013.
HARVEY, David, Sermayenin
Mekanları, Çev. Başak Kıcır, Deniz Koç, Kıvanç Tanrıyar, Seda Yüksel, Sel
Yayıncılık,, İstanbul 2013.
HARVEY, David, Sosyal Adalet
ve Şehir, Çev. Mehmet Moralı, Metis, İstanbul 2013.
HARVEY, David, Paris,
Modernitenin Başkenti, Çev. Berna Kılınçer,Sel Yayıncılık, İstanbul 2012.
HARVEY, David, Umut
Mekanları, Çev. Zeynep Gambetti, Metis, İstanbul 2013.
Dersi Veren: Doç. Dr.
Emel Ardaman
TS 616 MEKAN KAVRAMI VE ÖLÇEKLER ARASI
BAKIŞ
2
saat/hafta, teori, 2 kredi, 6 AKTS kredisi
Amaç
/ İçerik: Mimarî tasarım sürecinin farklı ölçeklerde sorgulamalarla
zenginleştirilmesi ve bu süreç içinde kentsel mekândan iç mekân kavramına kadar
genişleyebilen aşamaların tartışılması hedeflenmektedir. Ayrıca, iç mekân
tasarımı konusunun mimarî ölçekte ele alınma zorunluluğu nedeniyle günümüz
koşullarında iç mekân tasarımının anlamı üzerinde durularak gelişen
teknolojiler üzerine öğrencilere bilgi ve deneyim kazandırılması
amaçlanmaktadır.
Ön
koşul:-
Değerlendirme
Yöntemleri: yazılı sınav/ödev
Önerilen Kaynak Listesi:
GIEDION Siegried, “Espace, Temps, Architecture”, Edition Denoel, 1990.
LYNCH Kevin, “L’Image de la Cité”Dunod, 1976.
CHING Francis D. K. , GINBELLI Corky,
Interior Design illustrated,
Willey Academy, 2005.
SPARKE
Penny “100 ans de design” , Octopus, France 2003.
Dersi Veren: Yard. Doç.
Dr. Derin ÖNCEL